Screwed in Hautajärvi; 6tunnin offisuunnistuskisa autoille ja mopoille.
Osallistumismaksu 25e / tiimi. Yritystiimit 50e.
Luokat: vakioautot, 35" renkaat ja alle, 35" renkaat ja yli sekä mopot. Porttaaliakseliset autot, vaikka olisivat kuinka vakioita hyvänsä, ajavat isossa luokassa. Vakioautoa ei ole rakenneltu tai korotettu. Renkaat ovat ns. käärmeen nahat ja alkuperäiskokoiset.
Suunnistus tapahtuu kartalla ja kompassilla, GPS ym. avut kiellettyjä. Eniten rastipisteitä kerännyt voittaa luokkansa. Rastit pisteytetään vaikeuden mukaan.
Kilpailukeskuksena toimii Kievari Karhunkierros Hautajärvellä.
Kilpailu alkaa klo 12 ja päättyy klo 18. Katsastus klo 9 alkaen.
Ennen kilpailua suoritetaan katsastus. Katsastuksen läpäissyt ajokki voi osallistua kilpailuun. Ajoneuvojen on oltava kilvissä (punakilvet käy), jarrujen, ohjauksen, valojen ja turvavöiden on toimittava. Hinauspisteet on oltava kestävät ja kunnossa. Autoissa on oltava minimissään 3kg sammutin, pressu, muovikassillinen rättiä tms. öljyn imeytykseen, lapio, jätesäkkejä ja ensiapupakkaus. Jos auto rykäisee öljyt tms. nesteet maastoon, lapioidaan saastunut maa säkkeihin välittömästi! Tämä Oulangan kansallispuiston läheisyyden vuoksi.
Varikolla ja remonttia tehdessä auton alla on oltava pressu!
Ajon aikana autossa käytetään turvavöitä. Autossa saa olla rekisteriotteen mukainen määrä henkilöitä kyydissä. Jos rekisteriotteen mukaiselle määrälle ei ole istumapaikkoja, autossa saa olla silloin penkkien määrän verran ihmisiä.
Kaikki rastit kuvataan digi-kameralla. Kuvasta on nähtävä ajokin ja rastin numero. Autoissa pitää tiimin jäsenen koskettaa rastilappua ja autoa saadakseen hyväksytyn rastin. Mopot ajetaan rastin luokse (esim. nojaamaan puuhun, missä rasti on) ja kuvataan niin, että kilpailunumero ja rasti ovat nähtävissä. Jos rastikuvassa ei näy selvästi rasti- tai kilpailunumeroa, ei rastista anneta pisteitä. Kilpailun jälkeen kameroiden muistikortit annetaan kisatoimistoon. Kortilla on oltava vain yksi kuva / rasti. Ylimääräiset kuvat aiheuttavat jurylle kamalan ketutuksen.
Autot joissa on vinssi ovat velvoitettuja auttamaan vinssittömiä autoja.
Roskaaminen on ehdottomasti kielletty!
Kilpailussa ei käytetä 4x4 suunnistus-cupin sääntöjä.
Kilpailussa ei ole kaarisääntöjä. Muutamalla rastilla on mahdollista kaataa auto. Nämä rastit merkitään juoruun ja kukin tiimi voi paikan päällä päättää yrittääkö vai ei. Kaatorasteilla autossa saa olla vain kuljettaja! Näillä rasteilla kypärän käyttö on suositeltavaa. Jokainen tiimi ajaa omalla vastuulla. Sallan Offikerho ei ota vastuuta autoihin ilmestyneistä kolhuista tai tojojen rikkoutuneista murroksista
Kilpailun kirjoittamattomat säännöt perustuvat reiluun meininkiin. Vaikka tuomaristo on lahjottavissa ja erittäin helposti korruptoituvaa sakkia, ei huonoa ja epäurheilijamaista käytöstä katsota hyvällä. Protestimaksu on 1000e (tuhat euroa). Järjestäjälle on ihan sama kävi protestille miten hyvänsä, ainakin Sallan Offikerho sai tukea.
Kilpailun aikana tiimit kyyläävät toisiansa ja äänestävät mukavimmasta ja avuliaimmasta tiimistä. Äänestyksen voittanut tiimi saa ainakin tosi hyvän mielen.
Toyota-kuskeille tullaan vinoilemaan
Säännöt ovat laveat mutta reilut.
Kisakeskuksessa ruokaa ja juomaa.
Tervetuloa!