Näytä yksittäinen viesti
  #3  
Vanha 25.07.2012, 22:07
Rälläri:n Avatar
Rälläri Rälläri ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 01.07.05
Sijainti: Lappeenranta ,Finland.
Viestit: 621
Perusasetus

vastaan lisää

haulla löyty

Ensin vähän teoriaa tästä mittari(ns. osoitinkoneisto)tyypistä. Nämä osoitinkoneistot on toteutettu ns. kaksoismetallijousella, kaksi eri metallia olevaa liuskaa manklattu päällekkäin, vastuslanka käämitty ympärille jota lämmitetään anturin (polttoaineanturi tai lämpöanturi)säätämällä virralla. Metallien erilaisesta lämpälaajenemiskertoimesta johtuen liuska taipuu ja osoitin (mittarin viisari)heiluu.

Koska kaksoismetallia lämmitetään vastuslangalla, myös mittarikotelon lämpötila nousee vähitellen ja mittarit alkaa näyttää väärin. Tämän estämiseksi mittarikotelon sisällä on erillinen kaksoismetalliliuska/vastuslanka varustettuna kärjillä. Nämä kärjet katkoo osoitinkoneistojen syöttöjännitettä, sitä useammin mitä lämpimämpi mittarikotelo on (nyt joku jo arvaakin...), samalla kompensoituu talvipakkanen/kesähelle, joka myös muuten vaikuttaisi näyttämään. Joskus sitten nämä kärjet hitsaantuu kiinni ja seuraukset te jo tiedättekin.

Ensiapuna virrat pois, "katkoja" jäähtyy ja vääntää hitsaantuneet kärjet irti, ja taas pelaa jonkin aikaa. Lopullinen korjaus, hiotaan kärjet kuntoon.

Tämä katkoja on siellä mittarikotelon sisällä. Hiomisessa pitää olla varovainen ettei väännä kaksoismetalleja tai mitään muutakaan. Kärkien hiominen vaikuttaa vähän mittarien näyttämään, koska katkojan esijännitys muuttuu.

Tämä on se syy.

oiskohan tohon mitään puhistus ainetta millä putsais

vai ostaa suosiolla uuden mittarin , tarviiko uudessa mittarissa olla esivastus ?
__________________
SLCK#357
TOYOTA laatuun voi luottaa.

Viimeksi muokannut Rälläri : 25.07.2012 22:17
Vastaa lainaten