Uskossa tärkeintä on itse uskominen. Kirkolla tai siihen kuulumisella ei ole mitään merkitystä. Itse vuosia monenlaisessa kirkon ja erilaisten herätysliikkeiden toiminnassa mukana olleena, voin kertoa, että oikea toimiva usko ei löydy minkään kirkon tai muun liikeen kautta. Toimiva se on ainoastaan silloin, kun se on sun ja Jumalan välillä. Kirkkoahan tässä soimataan nykyään vähän joka tuutissa ja voi olla, että siihen on aihettakin. Kirkkoa kun vaivaa pienehkö passiivisuus omaa porukkaansa kohtaan. Tätä nykyä suomen kirkkoa (ev.lut.) ei mielestäni voi syyttää tiukkapipoisuudesta ja syyllistämisestä. Passiivisuus on sen verran rajua kirkon suunnalta tällä hetkellä. Kun taas jos syyllistämistä ja synnin tuntoa haluaa lähteä etsimään, niin terve menoa johonkin karismaattisen herätysliikkeen tilaisuuteen. Itse olen sen saanut oppia kantapään kautta, että synnin tunto on aitoa vasta kun se tulee itsestä. Jumala ei odota meiltä kuulumista mihinkään kirkkoon tai lahkoon. Toisekseen Jumalaan uskominen ei tarkoita mitään suuria tunteita tai outoja olotiloja. Nykyään on buumina monissa vapaissa seurakunnissa, ja on ollut jo jonkin aikaa, valtava tunne hakuisuus. Kaiken pitää tuntua joltakin. Jos et hypi tai itke tai huuda tai kaadu, nin sinussa ja suhteessasi Jumalaan on jotakin pielessä. Jos haluat rukoilla hiljaa itseksesi, nin heti ollaan kysymässä, että onko jokin huonosti.
Mielestäni Jumalan on kuitenkin tarkoitus luoda turvallisuutta ja antaa rauha itselle itsen kanssa.
Mutta on sitä kirkollakin paikkansa. Mun mielestä kirkon tai seurakunnan, minkä nyt kukin omakseen kokee, tehtävä on olla turvapaikka ja tuki heikolla hetkellä. Sen pitää olla paikka, mistä voi käydä hakemassa voimia ja jaksamista, kun sitä tarvii.
Itse en ole muutamaan vuoteen liikkunut enään kyseisissä kuvioissa mukana. Suurimpana syynä tietynlainen ähky tuohon kaikkeen edellä mainittuun. Itse en ole mikään kiihkouskovainen ja muutenkin mielelläni pysyn erossa kaikesta tuon kaltaisesta lajittelusta. Mutta jokin korkeampi voima tätä palloa liikeessä pitää...
Carlos the Jackal
-------------------------
"I've always believed the cliché that the bass player is never wrong, because all the chords are named from the bass." -A.Laboriel-
-------------------------
|