Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee
Jos kytketään tupsyn kautta tyhjähkö hupiakku, niin todennäköisesti palaa se tupsyn 16A sulake. Kunnossa oleva hupiakku ottaa aluksi niin ison latausvirran, että sulake ei riitä.
Monesti käytetään automaattisena sulakkeena esim. H3-polttimoa, eli joku sopiva työvalo väliin. Se estää sulakkeen palamisen, vaikka hupiakku olisi kokonaan oikosulussa. Johto pitää toki olla sen lampun teholle riittävä. Lampussa on se hyvä ominaisuus, että hehkulangan vastus pienenee kun se kylmenee. Kylmä hehkulanka ei paljon vastusta.
Auton ollessa sammutettuna purkaa rinnalle kytketty hupiakku starttiakkua, kunnes jännitteet on tasaantuneet. Riittääkö virta starttiin aamulla? Hupiakku ei starttivaiheessa paljon avusta, kun se välikaapeli sulakkeineen on niin heikko startin virrantarpeeseen nähden. Pidemmän päälle käytettynä tällainen kytkentä tuhoaa vähitellen kummankin akun, kun kumpikin on lähes aina jonkin verran vajaana. Tilapäisenä apuna menee, kun ajamalla ladataan akkuja tarpeeksi.
|
Akku otetaan irti käytön ajaksi, eli tuon perässä jääkaappi jne.
Tätä ajovaloa on muutaman kerran myös pyöritelty, mutta kun ei jaksa alkaa laskea ja miettiä, että kuinka tuossa nyt jännitteet sitten alenee?
Tai jos ensi alkuun lataisi lampun kautta ja loppua kohden lamppu irti, niin silloinhan tuo voisi toimia.
Tuo tyhjä(hkö) akku ottaa tosiaan niin paljon virtaa, että suoraan ei voi kytkeä.