Viestiketju: Agrikaatti & Kemppi
Näytä yksittäinen viesti
  #9  
Vanha 14.07.2012, 20:07
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja manuliitto Näytä viesti
Noniin nyt on mittailtu. Eli kun pelkkä mittari kytkettynä, ensimmäinen herziluku on noin 130hz josta lähtee tasaseen nouseen ja pysähtyy noin 740hz. Edellinen siis ilman kuormaa mutta kun laittaa esim. klapikoneen sähkömoottorin taustalle niin herzit pysyy kyllä 50:ssä ja hitsauskonekkin toimii. Kysymys kuuluukin että, mikä herzilukua olemattomalla kuormalla nostaa (rikki jotain?). Vai onko tämä onko tämä kiina gaatin ominaisuu?
Todennäköisesti tämä on aggregaatin lisäksi myös mittarin ominaisuus, eli se on herkkä yhdelle ja toiselle jännitemuutokselle ja näkee noinkin paljon muutoksia. Kun se agregaatti on "tavallinen" vakiokierroksilla pyörivä, niin sen taajuus riippuu moottorin kierrosluvusta. Noin paljon se ei varmasti mene ylikierroksille.

Se generaattori tuottaa nyt todennäköisesti jotakin muuta kuin puhdasta sinikäyrää. Siinä on mukana monenlaista ylimääräistä pulssin reunaa ja piikkiä, mitkä se mittarisi laskee kaikki ja siksi taajuuslukema tulee noinkin iso.

Sopivasti kuormaa rauhoittaa tilannetta ja karsii villeimpiä piikkeä pois. Minulla on sellainen vanha Hondan pikkuinen salkkumallin aggregaatti, joka on vakiokierrostyppiä. Jos sen tekemällä sähköllä laittaa vaikkapa uppopumpun käymään ja kuuntelee pumpun ääntä ilmassa, kuulee normaalin hurinan sijasta hieman huojuvaa pärinää. Samoin jos on joku muuntajalla tehty akkulaturi, niin se muuntajan hurina onkin surinaa tai pärinää.

Kerran oli kone lähes tyhjäkäynnillä ja tuumasin, että sipaisempa sänkeä leuasta pois Braunin sähkökoneella. Braunissa on kelan käyttämä koneisto, eli se toistaa sitä mitä johdosta tulee. Ääni oli kyllä aggregaatin perässä sellainen, että piti miettiä useamman kerran, uskaltaako konetta leukaan lykätä. No, tuli siivottua naamavärkkiä kumminkin

Ylimääriset kuviot siinä tuotetussa sähkössä johtuu siitä, ettei generaattorilla ole omaa magnetointikäämiä, vaan se on kondensaattoriherätteinen. Toinen mikä vaikuttaa todennäköisesti vielä enemmän on se, että pyörittävä kone on pieni yksisylinterinen nelitahti, jossa kampiakselin kulmanopeus vaihtelee koko ajan: työtahti kiihdyttää vauhtia ja muut tahdit hidastavat. Näistä tulee vaihtelua taajuuteen ja niitä ylimääräisiä kulmia ja nurkkia jännitekäyrään. Tuotos ei ole puhdasta siniaaltoa ja jotkin laitteet on sille herkkiä.

Mitä raskaampi vahtipyörä pyörittävässä koneessa on ja mitä enemmän sylintereitä, sen tasaisempaa tuotosta tulee. Kun vielä olisi säätimen ohjaama magnetointi omalla käämillä generaattorin roottorissa, kuten on auton laturissa, niin kuormituksen aiheuttama vaihtelu jäisi vähemmälle.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten