Viestiketju: Maasturin hankintaa
Näytä yksittäinen viesti
  #4  
Vanha 12.07.2012, 15:03
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.880
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ava Näytä viesti
Mitä täältä kyselet mitä ostat?? Sinullahan on aina niin "varmat" kommentit asiaan kuin asiaan. Pienessä mielessäsi varmaan tiedät itsekin mikä on se oikea ja kestävä maasturi. Edellä mainitut merkit EI ole maastureita ja sen sinä tiedät itsekin. Nyt on vain kyse siitä mitä mitä PA voi hankkia "maasturi nimikkeellä" ON tosi säälittävää touhua kaikkitietävältä "harrastajalta". Kun mielestäsi kaikki mätänee sieltä ja täältä, niin älä poika osta osta mitään, kun ei rahat kuitenkaan riitä auton ostoon. Laatu maksaa. Itse olet sulkenut kestävimmän ja luotettavimman merkin ostojesi ulkopuolelle suurella suullasi.
Ohhoh. Toitsu friikki ilmeisesti asialla taas.

Meinaatko että ostaisin jonkun 30ke maksavan hienon cruiserin, laittaisin koroke satsin kiinni siihen, isot renkaat alle ja metsään? Ei noin taida tehdä kukaan. Liian arvokas laite metsä möyryymiseen. Sen sijaan tuollainen alle 8000e maksava laite menee jo hyvin metsä käyttöön. Vielä parempi on jos laite maksaa vaikka 2000e. Siinä jää 6000e hilloa laittaa palikkaan. Sillä voi jo duunaa melkoisen remontin autoon. Kerros kuinka moni ajelee vakio toitsulla maastossa? Ei taida kukaan ajaa. Mistähän tuo taas johtuu? Kertooko se siitä että toitsu ei vaan toimi vakiona metsässä? Itse taas pidän vakiopelillä ajamisesta. Toki karheet renkaat pitää olla alla. Siinä kun ajelee vakiopelillä niin joutuu vähän miettimään mistä ajaa ja mistä ei. Onhan tuollainen rakennettu maasturi toosi hieno. Olen monen sellaisen kyydissäkin ollut. Siitä vaan vähän puuttuu se jonkin kun ei paljon tarvi miettiä missä ajelee. Joutuu etsimään entistä haastavampia paikkoja, minkä myötä ollaan entistä syvemmällä jumissa. Noitakin on nimittäin nähnyt.

http://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/4811044

Kerros miten tuo eroaa esim. 1992 vuoden Pajerosta? D4D moottori, missä on ollut aika paljon ongelmia. Ainakin mitä eri palstoilta on lukenut. En tie koskeeko juuri tuota moottoria. Jäykkä akseli takana. En tie onko lukkoa. Pajerossa on se lukko siellä taka-akselilla tai ainakin oli siinä yksilössä mitä tänään koe ajoin. Edessä retkuperä kummassakin. Pajerossa taitaa olla vielä järkevämpi jakolaatikko kuin tuossa? Joten jos Pajero, Terrano tai Frontera ei ole maasturi niin mikä tuo toitsun paska sitten? 90-luvun hiluksi on tehty yhtä paskalla tekniikalla. Ei siitä löydy mitään jäykkää akselia etuakselin kohdalta. Silti se on tosimiesten maasturi? Joten mikä ihme tuon maasturin määritelmä oikein on???

Yksi toitsun paska on ollut jo aikaisemmin ja toista en osta. Hitto mitä mätä hommaa sai joka helvetin vuosi tehdä. Yhden paikan korjaat niin toisesta kohtaa se on taas mätä. Metsässä se oli täysi paska. Oli oikeen 33" rengasta ja omen korottavaa alustaa. Olihan se korkee, mut ei sillä metsässä tee yhtään mitään. Se on vaan sinne aivan liian iso ja painava. En edelleenkään ymmärrä mitä se porukka näkee HJ sarjassa? On se aika monta kertaa tullut todettua että pienellä ja kevyellä autolla mennään pisimälle. Nivaa vähän kaikki haukkuu paskaksi autoksi. Kuinkahan monella sellainen on ollut? Mulla on ollut ja se oli kyllä yksi parhaimmista maastureista. Siinä jää toitsujen joustot kauas taakse kun vertaa Nivan taka-akselin joustoon. Ainakaan mulla ei ollut siinä mitään suurempia vikoja. Enemmän mulla oli cruiserin kanssa ongelmia. Ehkä se vajaa puoli miljoonaa mittarissa hieman kuluttaa autoa eri tavalla kuin vajaa 100tkm mittarissa.. Tämä on vähän sama kuin mönkijä maailmassa kaikki haukkuu kiinan ihmeitä. No mullahan on ollut sellainenkin. Ihan uutena ostin. Eipä siinä pahemmin vikoja ollut. Toimi siinä hommassa hyvin mihin sen hankinkin. Hieman puhditon metsään, mutta kyllä sillä sieläkin pärjäsi kun vähän mietti missä ajelee. Ja kun kaikki niin kehuu "merkki" laitteita niin olen muuten sellaisenkin omistanut. Hieno uusi Arctic Cat. Paskempaa laitetta saa oikeesti hakea. Siinä ei mitään muuta ollut kuin vikaa. Etuperä menee palasiksi suoralla tiellä takaveto päällä. Noh. Paljastui että se on tyyppivika ja niitä vaihdetaan takuuseen sitä mukaan kun ne hajoaa. Jos takuu loppuu ennen sitä niin sinähän maksat itse sen uuden perän. Vakiona mittaristo vuotaa vedet sisäänsä ja takuuna saatu uusi mittaristo vuotaa vielä enemmän vettä. Tästä tuli sitten ominaisuus, mikä ei kuulu takuun piiriin. Stefat kestää sen max.100km, minkä jälkeen ne alkaa vuotamaan. Täys paska koko laitos. Kiinan ihmekin kesti huomattavasti paremmin, mitä kaikki haukkuu ettei ne kestä. Mutta kun ei ne merkkilaitteetkaan kestä.. Siitä ei vaan kukaan puhu mitään kun ei niillä ole kokemuksia muista laitteista. Se on vähän sama kuin täällä palstalla. Melkein aina ajellaan samalla merkillä. Veikkaan että mulla on tähän mennessä ollut reilu 60 autoa ainakin. Ellei enemmän. Yleensä pyrin siihen että ois eri merkkiä tai mallia kuin mikään aikaisempi. Maastureitakin on ollut aika monta ja eri merkkisiä. Jopa yhden Pajeron olen aikaisemmin omistanut ja kaikkihan sitä haukkuu ettei sillä mitään tee. Noh. Kyllä sillä ihan hyvin niiden toitsujen perässä ajeltiin. Toitsut ajeli myös sen perässä. Sillä jopa hinailtiin toitsuja kun ne ei aina päässyt Pajeron perässä. Pajerossa kun auttoi taka-akselin toimiva kitkalukko, joka muuten toimi yllättävän hyvin kun sitä oppi käyttämään. Ei se kunnon lukkoa vastaa, mutta on se parempi kuin ei mitään.

Joten mulle riittää ihan hyvin tuollainen wannabee maasturi. En mä sillä joka päivä maastoon kerkiä ajamaan. Melko harvoin todennäköisesti. Mutta kun ei ole nyt mönkijää, eikä maasturia niin pakko saada joku millä möngitään metsässä. Eikä tuollainen korotussarja nyt niin kauheen kallis ole jos sellaisen ostaa. Jouset on todennäköisesti noista peleistä muutenkin melko loppu, joten tekee vaan hyvää hankkia sellainen. Harrastakoot muut edelleen sitä HC offia. Mä en ole sitä koskaan jaksanut. Mua ei kiinnosta vinssaa laitetta suon läpi. Siitä puuttuu se ajaminen. Mähän voin tuon wannabee maasturin myötä vaikka ilmoittautua kisoihin vapaaehtoiseksi vinssaileen autoja tms. Kyllä se siihen hommaan kelpaa.
-----------------------

Ja palatakseni aiheeseen. Kävin tänään testaamassa Pajeroa. Oli tämä yksilö http://www.nettiauto.com/mitsubishi/pajero/4899347

Kuskin puolelta takarenkaan takaa runko oli poikki tai oli juuri menossa poikki. Myyjän mukaan ei ole mahdollista ja ne oli kuulemma rungon tuuletusreikiä Kumma juttu kun toisella puolella ei ollut mitään samanlaista. Pohjaa en muuten päässyt katsomaan kun ei innostanut märässä maassa makoilla. Pellit yllättävän hyvässä kunnossa. Kuskin puolelta etupuskurin sisällä oleva palkki oli poikki. Se reuna puskurista heilui. Cruisekin löytyi tuosta yksilöstä, mutta syystä tai toisesta se ei toiminut. Keskuslukko ei myöskään vaikuttanut takaoveen, eikä takaovea saanut lukkoon kun avain ei uponnut lukkopesään. Kone näytti suhteellisen siistiltä. Ei ainakaan näkyviä vuotoja. Öljyn suodatinkin oli kohtuu tuoreen näköinen. Hyvin hörähti käyntiin. Melkoinen tärinä tyhjäkäynnillä. Rundimittari näytti mitä sattui. Tiedä sitten paljon tuollaisen pitäisi savuttaa, mutta kyllä sieltä jonkin verran savua tuli kun kepitteli. Ei ihan suuntavakaa peli ollut. Ehkä puslissa hieman väljää? Rengas paineetkin saattoi olla mitä vaan. Tuossa oli se super select jakolaatikko. Hieman alkuun ihmettelen miten sen pitää toimia. Myyjä ei tiennyt siitä yhtään mitään. Matti onneksi neuvoi puhelimitse. Mut siinä siis voi ajella takavedolla, nelivedolla, nelivedolla lukon kera ja hitaalla alueella lukon kera. Hyvin se näytti toimivan. Kytki normaalisto nelivetoa ja otti sen poiskin. Talvellahan tuo on hyvä kun voi vaikka koko talven ajella neliveto päällä. Sitten löytyi oma namiskuukkeli taka-akselin lukolle. Sekin toimi. Kytkeytyi napista ja lähti pois päältä napista. Ei voinut kytkeä päälle, ellei jakolaatikon lukko ole päällä. Sitä en tiedä kuinka raketti tuon laitteen pitäisi olla? Vertailu kohtana pidän tuota omaa SDI Golfia, mikä ei todellakaan ole mikään raketti kun turbo uupuu. Mut ei se Pajero yhtään sen rivakampi ollut. Selkeä turbo potku sieltä kyllä tuli, eli turbo oletettavasti toimii. Putki mahdollisesti vuoti.. Sisältä tuo oli kohtuu siisti ikäisekseen. Takaosan lisälämppäri toimi myös.

Mut ei tuo kyllä hassumpi vaihtoehto olisi. Jos tuohon korotuksen tekisi niin ne puslat tulee todennäköisesti siinä uusiksi. Joten varmaan ajo paranisi. Tärinän saa varmaan sillä loppumaan kun uusii moottorin kannakekumit, mitkä todennäköisesti on ihan loppu. Vakio renkulat oli ihan loppu. Juuri ennen kuin menin tuota katsomaan niin tuli niin perkeleesti vettä. Mikäli Pajeron renkailla oltais siinä sateessa ajettu niin veikkaan että oltais oltu lepikossa. Tuohon 33" alle.. En tie kuinka mahtaa kulkea niiden jälkeen. Myyjän mukaan tuossa on pari ostajaa tulossa. Toinen kuulemma odottaa rahoituspäätöstä ja toinen odottaa rahaa vanhemmiltaan. Noh. Saavat kumpikin varautua pieniin korjauskustannuksiin. Lupasi 2200€ myydä jos ostan käteisellä. Veikkaan tuosta vielä 200e saavan alennusta kun näyttää sille rahoja.

Pajero on varmaan siitäkin ihan hyvä vaihtoehto että siihen saa hyvin osia. Sitä en sitten tiedä onko tuo se yksilö.. Jossain pitäs päästä kokeileen sitä 2.8 koneella varustettua ja vertailuksi ois hyvä kokeilla toista 2.5 koneella varustettua. Tietää onko se niin nuhapumppu kuin tuo yksilö oli. Tuossa 2.5 koneessa kait pitää se jakohihna vaihtaa? Onko kellään tietoa kuinka usein/millä kilometreillä se pitää vaihtaa?

http://www.nettiauto.com/nissan/terrano-ii/4929792 Tuota aattelin käydä myös kokeilemassa. Ois nähnyt millainen Terrano on ajella. Runko oli paremmassa kunnossa kuin Pajerossa, mutta koppa oli sieltä täältä naarmuissa. Ei siinä pahemmin ruostetta ollut, mutta naarmuja oli. Varsinkin tuossa kuskin oven kahvan kohdalla. Varmaan kynnet ottanut aina siihen maalipintaan kiinni? Sisältä haisi aivan karseelle. Varmaan tupakoitu oikein urkalla tuossa pelissä. Tuon hajun takia jäi kyllä koeajot suorittamatta. Ei vaan pystynyt istumaan siellä käryssä, eikä auttanut vaikka siinä oli ikkunat auki. 7 paikkasena tuossa on kyllä typerä penkki systeemi. Ne taaimmaiset penkit nousee takaovea vasten. No sitten kun haluat heittää roipetta takakonttiin niin sullahan on penkki siinä edessä. Vähän syö ideaa takakontilta vai onko tuossa idea heittää takaovien kautta roippeet takakonttiin? Vai saako sen penkin jotenkin takapenkkejä vasten? Tuossa oli myös yritetty saada luksusta ohjaamoon jalopuumuovi jäljitelmillä. Aivan karseen näköistä kyllä. Kait se jonkun mieltä on lämmittänyt kun tuon uutena niillä on ostanut.

Seuraavaksi voisi varmaan hurauttaa tuonne lahteen katsomaan Fronteraa. Golfilla on onneksi halpaa ajella vielä kun se on.
Vastaa lainaten