Lälläri on ihan käytännöllinen kommunikaatioväline vielä nykypäivänäkin

Taajuusalue mahdollistaa pidemmät yhteydet kuin esim PMR puhelimet tosin yleensä sillä kustannuksella että tehojakin vaaditaan enemmän (esim akkuja)..
Autosta toiseen yhteys yleensä on jotakuinkin 20km luokkaa peruslaitteilla jos kondiksessa olettaen että nyt päällä oleva "kelipiikki" ei puske ryssää +20db tms..
PMR puhelimien etuna on korkea taajuuslue johon ei juurikaan häiriöitä ydinkaupunkeja lukuunottamatta tule, haittoina sitten lupavapaan toiminnan rajoitukset eli 0,5 w teho ja kiinteän (huonon) antennin pakko.. PMR puhelimessakin vois käyttää ulkoista antennia (koko jotain 16 sentin luokkaa eli pieni) jolla kantama autojen välillä on testatusti n 10km mutta tämähän on jos pykäliä nillitetään niin laitonta
UHF puhelimien (eli samaa taajuusaluetta käyttävien kuten PMR) puhelimien 5w lähetysteho taas ei takaa sekään mahdottoman pitkiä yhteyksiä.. Lapissa testattiin KYD kapuloita ja saatiin nyppylien päältä jotain +40 km yhteyksiä käsikapuloilla mutta korkeaa taajuusaluetta vaivaa kaikenlaiset maastoesteet joille alhaisemmalla taajuudella pelaava (esim LA ) radio on tunteettomampi..
Täten PMR on näppärä pieniin yhteyksiin mutta jos pitää saada kilometriä pidempiä kusoja niin pitää turvautua LA puhelimeen ja jos haluaa panostaa niin "kuuskasi" eli VHF/RHA 68 on myös tutustumisen arvoinen, tosin vaatii jo lupamaksujen suorittamista etc.. Samalla saa myös laillisesti 25 watin lähetystehon käyttöön minkä saa lälläriin lisättyä parin kympin panostuksella jos haluaa taas leventää pykäliä
Jos kysyttävää nii saa kysyä
Nimim : Työkseen radioita / Tetraa (virveä) / langatonta infraa asentava ja käyttävä radioharrastaja
Edit: pistetään Bonuskuva töistä