Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja _jOhE_
juu kyllä se on kohtuu mielenkiintoinen ajettava juurikin mutkissa kun on kuoppia nii tuntuu että vetelee miten sattuu..pitää modata ja testata että paraneeko yhtään...
|
Siis 2" korotus, ja oliko vielä muuta?
Tuo tempoilu kuoppaisessa kurvissa;
minun mielipide asiasta:
seuraavat asiat edesauttaa levottomuutta;
-olkatapin takakallistus olematon/liian pieni (caster puslakitti olisi tarpeen heti, kun korotetaan yhtään)
-alkuperäistä enemmän ulospäin levittävät vanteet
-paska ohjausiskari
-väljät puslat jakareissa/panhardissa
-hakkaantuneet olka-akselin laakerit
-renkaat epätasapainossa/jopa kierot vanteet?
Tuo hdj-80 etupää toimii jo alunperin olemattomalla olkatapin takakallistuksella, ja kun joka paikka pikkasen väljyy niin ohjauksesta tulee levoton.
Mulla itsellä hdj:ssa kaikki ylläolevat käytön jäljet, Mutta olkatapin takakallistus on alkuperäistä suurempi, ja huomattavan hyvä ajaa.
tuon olkatapin takakallistuksen suuruusluokan voi arvailla siitä, kuinka ärhäkästi ohjaus palauttaa vapaalla rullatessa kurvista ulos, toki pitäisi varmaan olla äkkinäiselle vertailukohde...
-> siis jos ei palauta kohtuu ripeästi, niin silloin olkatapin takakallistus pieni, toki esim. ohjausiskarin kunto vaikuttaa paljon...
Noiden panhardien osuutta asiaan on helpointa tutkia esim. korotetuissa suojateiden korokkeissa: jos suoraa ajaessa menee suhteellisen kivuttomasti, niin panhardien geometria ok.
tuon takapanhardin muutaman sentin kallistus tekee aikaan sen, että kun ajat heiton yli, niin taka-akseli siirtyy sivuttain pikkuisen, ja sitä ei juurikaan huomaa; nuo säädettävät panhardit ovat käsittääkseni sitä varten, että kun auto seisoo, niin molemmat pyörät pysyy levikkeen sisällä?