Se on noi setukset ja lakipykälät mikä niitä katsureita ajaa tuohon touhuun. En minäkään kyllä näe kauheasti järkeä että noi on sitten millin heitoista kiinni, jos olisi tässäkin hommassa järki käytössä niin voisi olla nuo rengasmuutokset vaikka 51mm +/-5mm lähimpään kokoon. Niin pienillä heitoilla ei ole väliä, mutta saisi silloin tuota rengasvalikoimaa ihan eri tavalla.
Sen ymmärrän että kauheasti ei auta raideleveyttä tai rengaskokoa kasvatta ilman muutoksia akselistoihin tjsp., koska kyllähän isompi rengas ja kasvatettu raideleveys vääjäämättä lisää tuntuvasti akseleille, ohjaukselle ja jarruille tulevaa kuormitusta.
Esim. juuri XJ/TJ/ZJ- vekottimissa kun on jo alunalkaen varsin heikot jarrut ja noi etunavatkaan ei kestävimmästä päästä ole, niin tuollaisella perusvaihdolla orkkisrengas ->33" X 12.50" renkaaksi 15 x 8 -12ET vanteella, niin jos yhtään enempää tulee kilsoja niin alkuperäisillä Timkenin navoilla ajaessakin saat olla niitä vaihtamassa 30-50tkm välein vs. pikkurenkailla 150tkm. Samoin 33" renkailla jarrut on aika hanurista, ei tahdo enää pysähtyä niinkuin pitäisi.
Toisaalta, oikein tehdyillä muutoksilla en henkilökohtaisesti näe mitään syytä sille miksei autoon voisi laittaa alle leveämpiä/ järeämpiä akseleita isommilla jarruilla, ja vaikka niitä 35" tai 37" renkaita. Joka tapauksessa sellaiset autot olisi niin pieni vähemmistö liikenteessä ettei sillä olisi liikenneturvallisuuden kannalta mitään käytännön merkitystä. Vituttaahan se kun täytyy pikkurenkailla ajaa, mutta minkäs teet.. ei tunnu siltä että homma olisi ainakaan helpottumaan päin, kun kunnon maastorenkaiden saaminen EU- alueelle on jo tehty niin vaikeaksi (kalliiksi)