Noniin, tietokone on korjattu ja kuvat käsitelty. Harmi että meni näin pitkäksi jutun kirjoittaminen kun enää ei ole tapahtumat tuoreena muistissa. Tässä kuitenkin vähän kertomusta ja kuvia.
KESKIVIIKKO
Rekvisiitan testailua, kaasunaamaria ei kuitenkaan taidettu ottaa mukaan matkaan
Tässä vastaus aikaisempaan kuva-arvoitukseen:  hiilikuidusta valmistettu Omnifuel-polttimen pidike trangiaan.
Vaihdoinpa vielä Jeepin peräöljyt kun odoteltiin Tovea töistä
Lähdettiin joukolla Jeeppi (minä ja Eetza) sekä pinkki mäyris (Jukka, Tove, Dennis) kohti rajahovia. Siellä tavattiin JV, Jussukka, Väihkönen ja ja ja... olikos se Janne kakkonen joka oli GR:n apparina? Safkat naamariin Teboililla ja Rajan ylityksen jälkeen käytiin hakemassa eväät Viipurin Veikoista ja suunnattiin ensimmäistä leiriä kohti. 
Menomatka oli tuskaa Jeepille. Tällä kertaa syynä ei ollut woblaaminen vaan että Jeeppi tempoili ihan hallitsemattomia loikkia tien urista. Jossain vaiheessa todettiin että toinen takakumi oli tyhjä joten suoritettiin ilman lisääminen ja toivottiin että se riittääisi leiriin asti. Ei kuitenkaan riittänyt vaan 10 minuutin päästä tilanne oli sama ja kumi tyhjänä. Tutkimuksissa paljastui että kyljessä olevasta vanhasta viillosta pääsi ilmat pihalle. Paikka reikään, ilmat sisään ja matka pääsi jatkumaan. Ensimmäiseen leiriin päästiin sen jälkeen kohtuullisen helpolla ja päästiin harjoittelemaan leirielämää.
TORSTAI
Hyvin nukutun yön jälkeen Masa herätti koko jengin 5.30 aikaan joten päästiin hyödyntämään päivänvaloa tehokkaasti. JV:n GR:stä meni vinssi rikki ensimmäisellä vedolla joten alettiin miettimään miten edetään. Maasto näytti aika pahalta vinssittömälle.
Joppa hinaa GR:ää taustalla
Väihkönen lähtee takaisin kun eteneminen vaikuttaa turhan tuskaiselta
Joku voisi luulla että nämä lasit on hankittu pelkästään ulkonäkösyistä mutta myöhemmin näille tuli käyttöä ikkunattoman GR:n ohjaamossa.
Vinssitön GR palaamassa hinauksessa kiertoreitille
Ensimmäinen suo osoittautui haasteelliseksi joten jakaannuttiin kahteen ryhmään. Hilux, Bertta, Jeeppi ja HJ jatkoivat matkaa suon läpi kun muut lähtivät kiertoreitille.
Tässä vaiheessa neljän auton joukkio eteni vielä ihan hyvin... 
...Mutta suo muuttui vetisemmäksi edessä
Tässä vaiheessa Jeepin meno alkoi tökkimään ja Mikaakin vinssattiin aika paljon
Masa lähti hakemaan uusia ajolinjoja ja saatiin haastetta jo porttaliautoillekin
Samuli koittaa pitää tukevaa vinssipuuta pystyssä - ei onnistunut
Jasa alkaa olemaan jo kesäisissä tunnelmissa
Letkan etenemistaktiikka oli että Joppa ajoi Hiluxin edellä ja Jeeppi käytti sitä vinssiankkurina. Sen jälkeen Bertta vinssasi Jeepistä. 
Eetza grillaa.
Kesäinen keli ja kesäinen asu
Lopulta päästiin kuivalle maalle. 
Paineiden tarkastus. Tässä kohtaa päätettiin että piristetään päivää tuskaisen vinssailun jäkeen ja otetaan pieni kisa jakaantuneiden joukkojen välillä. LA:n välityksellä sovittiin että tavataan läheisen lammen rannalla ja viimeisenä sinne ehtinyt "tiimi" tarjoaa vodkapullon.
Kävi kuitenkin niin että kilpailun tohinassa maassa ollut tukki tuli sisään Jeepin konehuoneeseen ja tämän jälkeen koneen käynti muuttui huonoksi. Yksi kolmesta puolasta otti osuman ja yksi pytty meni pimeäksi. Samalla myös automattin täyttöputki repesi kiinnityksestä, mutta sitä ei huomattu vielä tässä vaiheessa. 
Salamatkustaja Jeepin katolla. Dennis oli jo aikaisemmin esitellyt tanssitaitojaan liikkuvan mäyriksen katolla, joten tämä oli lasten leikkiä.
Sitten oli vuorossa Eetzan sotkeminen suohon. Kuuma päivä oli pehmittänyt Eetzan pään ja sitä haluttiin jäähdyttää viileällä suolla.
Myös Dennis halusi kokeilla suokylpyä
Roopen Jeepistä oli automaatin letku puhki ja öljyt pihalla
ATF:n lisäämisen jälkeen palattiin ensimmäiselle leiripaikalle ja siellä odotti yllätys kun Pitkä GR oli katollaan niityllä.
Ja kohta taas pyörillään
Ryhmäkuva nuotiolla
PERJANTAI
Seuraavaksi lähdettiin etenemään kohti Hanhilammen suota
Pysähtyminen kaupalla
Muistomerkki
Sitten päästtin vetiseen mutaspooriin, Väihkönen sudittelee
Roope ottaa kierron
Väihköstä vinssataan, kytkin alkaa olemaan huonona kun koneen öljyt on ilmeisesti valuneet levylle
JV koittaa vuorostaan	
Jussilainen tulee perässä
Pätkässa on nyt uusi vinssi (vai pelkkä moottori) joka hajoaa jälleen ensimmäisellä vedolla
Laitetaan siis Räkytäky oikealta ohi ja vinssataan sillä GR kuiville
JV tutkii
Masa lämmittää Jeepin automaatin täyttöputkea. Täyttöputki paikattiin kemiallisella metallilla ja päälle tietysti ilmastointiteippiä
Joppa ja JV korjaa GR:n vinssiä
Jeepin asennusasento
Ryhmäkuva ja vodkat
Haisuli, CJ ja HJ inokkaana jatkamaan matkaa 
Vinssiasennus kesken
Pienet neuvoa-antavat jos sillä saatais vinssi kuntoon
Ja tietenkin ryhmäkuva sen jälkeen
Pikkumatin autosta on kumi puhjennut – tai oikeastaan vaan lähtenyt vanteelta
Sitten Pinkki meni kyljelleen
Lähdettiin vinssittömällä GR:llä ja Jeepillä etenemään, ja otettiin tietenkin ryhmäkuva jonkun jumituksen yhteydessä
Kun vinssi ei toimi niin tarvitaan lisää tehoa että vältetään kiinnijääminen. JV:n GR:ssä pitää koulutuksen kuinka GR:stä saadaan lisää savua ulos. 
Sitten tultiin alueen pahimpaan pätkään. Onneksi oltiin tehty kierto Mudventuresilla että saatiin Jeeperin MJ pois – nyt tultiin suunnilleen samaa reittiä. Jeeppi meni edellä, JV toisena ja Mikjus kolmantena niin että GR saatiin vedettyä toisten autojen vinsseillä. JV:n kytkin otti kuitenkin itseensä uusista tehoista joten eteneminen muuttui entistä hankalammaksi. Mäyrikset eivät kiertäneet joten siellä päästiin vinssaamaan ihan tosissankin.
Kun päästiin tukkitieltä pois niin lähdettiin etsimään n. 4 km päässä olevaa leiripaikkaa, joka taisikin olla oikeasti 40 km päässä. Ryhmä jakaantui kahteen osaan kun hätäisimmät lähti ennen kuin mäyrikset saatiin pois spoorista. LA:lla ei saaty yhteyttä etujoukkoihin, eikä kukaan tiennyt tarkkaa paikkaa missä leiri pitäisi olla. Jälkijoukko kyllästyi päättömään hiekkatieajeluun kun maalia ei vaan löytynyt joten aloimme etsimään vaihtoehtoista leiripaikkaa. Leiriä ennen löytyi jonkun lenkkarit jotka kasvoivat ruohoa. 
Jeeppi ja Hilux ajelivat jälkijoukon kärjessä ja kohta kuului LAsta että Jälkijoukon viimeiset olivat löytäneet kelvollisen leiripaikan tien vieressä olevan kukkulan päältä. Tehtiin Jopan kanssa U-käännös ja lähdettiin takaisin päin. Masa pystytti tielle merkin puun oksista ja kaljatölkistä niin että löysimme perille.
Levitimme teltat ja sytytimme nuotion kun kohta alkoi kuulumaan auton ääniä. Heinolan hurjat olivat ajelemassa samalla seudulla Uazilla ja Suzukilla, ja huomasivat tiellä olevat leirimerkit joten keksivät lähteä katsomaan mitä piston päästä löytyy. No sieltähän löytyi meidän telttakylä.
LAUANTAI
 
Saimme sovittua puhelimen välityksellä uuden kohtaamispaikan jossa tavattaisiin etujoukot. Tässä kohtaa jakaannuimme taas kahteen joukkoon, jossa ajatus oli että ehjät jatkavan Suursuolle ja rikkinäiset hakevat metsään piilotetun Väihkösen kytkinvammaisen GR:n pois. Vempparyhmään lähti kytkinvikainen mäyris, käyntivikainen Jeeppi ja kytkinvikainen pätkä-GR. 
Vempparyhmä pääsi kuitenkin ihan offailemaan, tässä kohtaa laitetaan porukan naiset testaamaan onko kuralammikossa syvää.
Edessä on koivutukeista tehty silta ja vieressä vaihtoehtoinen kahlausreitti. Kahlaus oli JPK:lle ja JV:lle helppo valinta, mutta Jeeppi oli sammunut pariin aikaisempaan vesilammikkoon joten en halunnut sitä uudestaan. Jälkikäteen syyksi sammumiselle löytyi että myös snorkkeli oli hajonnut tukin osumasta, joten ihan hyvä että en lähtenyt veteen.
Olin ajanut saman koivusillan Jeeppillä viime vuonna, joten ajattelin että siitä mennään taaskin. Soitellen sotaan lähestyminen ei kuitenkaan ollut hyvä, sillä oikealla puolen olleet rungot pettivät Jeepin painon alla ja auto meinasi pudota sillalta. Tässä kohtaa pisti vähän jännittämään. Kuvastahan sitä ei nää mutta sillan molemmilla puolilla olleet penkat olivat pystysuorat, ja alla menevä joki juuri niin leveä että Jeeppi kiilautuisi penkkojen väliiin jos silta pettäisi alas asti. Jos niin olisi käynyt niin ainoa tapa saada Jeeppi pois joesta olisi ollut kierittää auto kyljen kautta ympäri joen pohjaa myöden. Tilanteesta päästiin kuitenkin pois etu- ja takavinssin yhteiskäytöllä.
Sitten oli taas ihmetys että mitä nyt tapahtuu kun vastaan tuli Range jossa istui kaveri konepellillä. Noh, Vepele ja Lehis tietenkin etsivät kadonnutta tukivarren mutteria. 
Pienen ideariihen jälkeen keksittiin että pyöränmutteri ja vetopisteestä tehty iso prikka toimivat tässä hyvin. Korjaamisen yhteydessä kuultiin että pojat olivat pelastusretkellä, joten sovittiin että käydään ensin hakemassa Väihkösen GR pois ja sen jälkeen viedään Aslakille moottoriöljyä.
Kohta tulikin vastaan taas suomalaisia. Olikos tämä joukko Isoryn väkeä vai ketä, en nyt enää muista.
Samalla huomasin että liftistä oli pudonnut jalka pois
Vihdoin saatiin Datsuni pois metsästä, kytkinvammainen mäyris hinaa kytkinvammaista GRää.
Ja sitten löydettiin myös Aslakki & Co, ja saatiin koneeseen uudet öljyt. Öljynpaineet eivät heti meinanneet lähteä nousemaan, mutta lopulta kaikki kuitenkin hyvin. 
Jatkettiin matkaa viimeiseen leiriin Äyräpään lähellä. Siellä odotti jonkinlainen kranaatti nuotiopaikan vieressä.
Pieni kuva-arvoitus, mikä auto kyseessä seuraavassa kahdessa kuvassa?
Vastaus on tietenkin Pinzgauer, aika mielenkiintoisia teknisiä valintoja tehty tuohon autoon.
Haisuli hakee nuotiopuita
Hajanainen leirialue, nyt mukana myös Heinolan ja Tampereen porukat
Puiden tekemistä
Osa porukasta innostui vielä lähtemään iltasafarille
SUNNUNTAI
Tarkotuksena lähteä Suomea kohti, ja sitä varten huolletaan autot. Joppa vaihtaa peräöljyt.
Suzukiin alustaratkaisuja parannellaan hi-tech -osilla
Ilen Uaz ei oikein halunnut lähteä käyntiin ja vähän savuttikin välilä
Jannen GR sai uuden tuulilasin – pientä savua ilmassa
Datsun-miehen dödöä, JV antaa Patrollille pilottia
Masalla on vakavia teknisiä ongelmia HJ:n kanssa, onneksi Jeepistä löytyi nippusiteitä niin saatiin Toyotan konepelti pysymään kiinni. 
Kotimatka alkaa, Kaskiselkä	
Jannen GR aiheutti ensimmäisen pysähdyksen kun ilmat eivät halunneet pysyä sisällä kumissa
Ilmat eivät myöskään meinanneet pysyä sisällä JV:ssä
Kake paikkaa GR:n kumia
Ja Uglyn tekniset ongelmat vaan pahenevat – nyt vuorossa rekisterikilven kiinnitys
Jeepin rengas oli paikattu jo aikaisemmin
Samoin Toyotan
En kyrka
Tietyömaa
Avoautossa matkustaminen on kivaa kuivalla hiekkatiellä
Perinteisiä ja vielä perinteisempiä hevosvoimia
Sitten päästettiin Masa taas mielipuuhaamaan eli hinaamaan haavoittuneita takaisin Suomeen
Jotain varastoalueita tien viressä
Räkytäky ja Jeepukka
Tässä vaiheessa JV:n kytkin toimi vielä riittävän hyvin että autolla pystyi ajamaan. 
Mikälie tehdas
Matkan viimeinen rengasrikko. Edellinen paikka oli kadonnut kyljestä joten laitettiin uusi.
Paluumatkalla JV:n patrolli otti koko ajan hulluja woblauskohtauksia, ja lopulta kytkin antautui niin että se otettiin haisulin hinaukseen. Myös pinkkissä mäyriksessä koettiin välillä jännittäviä hetkiä woblaamisen kanssa, mutta sen kytkin kesti kotiin asti.  Kun päästiin Suomen puolelle niin laitettiin Patrollit kuljetuskaluston kyytiin. Jeeppi ja Hilux jatkoivat suunnitelmista poiketen ajamalla Lahteen asti. Jeeppi rötäsi ja paukutti, mutta oli onneksi matka meni hyvin. 
Hauskaa oli taas koko rahan edestä. Kiitokset seurasta kaikille.
Ps. Tällä kertaa taisi automaatit olla luotettavampia kuin manuaalit.