Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikkocap
Sepä siinä onkin että kun ihmiset näkee ton vaan van dammen tekemänä ja aattelee että siistiä ja tehokasta.  asiaa ''opiskelleena'' tiedän että juuri hapettamiseen voi kuolla melko helposti, kun tiettyjen elimistön välittäjäaineiden kulku estetään... (en ole lääkäri) pointtina on siis että kyse ei ole vain ja ainoastaan hapen puutteesta. asiaan kuuluu että opetetaan että kuinka se tehdään, mutta koskaan ei suositella sitä kenellekkään tehtävän muuta kuin suurinpiirtein silloin kun muita keinoja ei ole..
|
Kyllä tuo mulle kymmenisen vuotta sitten opetettiin voimankäyttökurssin yhteydessä, ja myös noita käyttöperiaatteia ja tilanteita silloisten jv- puolen erittäin pätevien kouluttajien toimesta. Kuten jo tuolla ylempänä totesin, en koe kuitenkaan osaavani ko. toimenpidettä niin hyvin että uskaltaisin koittaa. Oikein tehtynä se ei itse asiassa älyttömän vaarallinen ole, mutta osaamaton tappaa sillä kohdehenkilön helposti kuten totesit. Siksi sitä ei tietysti suositella käytettäväksi kevein perustein. Metrossa puukko kourassa hilluva piripää kyllä mielestäni riittää syyksi käyttää jos kimppuun on tulossa. Siinäkin toki parempia keinoja on estää narkkarin toimet..
Edit: noita hengitystä ja verenkieroa salpaavia kuristusotteita tietääkseni käytetään vapaaotteluissakin jonkin verran, siellä aika äkkiä jannut taputtaa lattiaa jos toinen saa hyvän otteen.

mulle joskus koitettiin jv- koulutuksen yhteydessä "kevyesti" koulutusmielessä - aika äkkiä alkaa menemään vintti pimeäksi