Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mico
Ja kun käytät "isosti" munaa niin muista laittaa reilusti rasvaa  eli voita. aikaisemmista ohjeista poiketen: roiski se taikina reunoilta keskelle päin sitä tahtia kun valuminen loppuu... Vittu mikä ohje! 
|
Roiski? reunoille? eikö keskelle jää (rasva)reikä?
Minä olen paistanut lätyt aina muurinpohjapannulla, joten ohje siihen.
Lettutaikinaan on varmaan 1000 ohjetta, mutta tuo minun taikina ohje taitaa olla perintöä?
Paistamiseen käytän voita, ja sitä pitää olla sen verran että pannussa on noin 5 cm oleva rasvalampi keskellä, ja sitten kun voista on vesi haihtunut pois, niin se levitetään teräslastalla ympäri pannua/paistoaluetta.
Pannu pitää olla sopivan kuuma (olipa hyvin sanottu

), siis itse olen pitänyt sen verran nuotiota alla, että taikina hyytyy läpi, ennenkä palaa alapuolelta. jos liian kylmä, niin "kuivaa" enen hyytymistä, jolloin tulee semmonen lätty joka ei kääriydy hillon ympärille, vaan taittuu ja halkeaa.
Ja taikina annostellaan mittakauhalla, ja lorotetaan se pärskimättä rasvalammen keskelle, ja kun kauha on tyhjä, niin kauhan pohjalla lettutaikinaa "ajetaan keskipisteestä ulospäin" kiertämällä. (siis niin kun spiraali)
Homman idea on, että taikinan hyytyy kuumaan muurikkaan sekunnin kierroksen aikana, ja hyytymätön "aalto" tasaantuu parissa sekunnissa, ennen kypsymistä.
Homma onnistuu helpommin, jos muurikassa kaasupoltin (tehon säätö helpompaa) ja tekee pieniä lettuja, pienellä kauhalla. (10v sitten kokeilin viimmeksi kaasulla, koivuhalot tuo tunnelmaa...)
Ja vaikka on tullut paistettua muutama lettu, niin yhtään täydellistä ei ole tullut, mutta lähes kaikki on kelvannut.
p.s Minä olen tehnyt taikinan pulloon jo kotona, säilyy ainakin 2 vuorokautta kylmässä.
Lettujen paistaminen avotulella on hikistä puuhaa, minä olen aina pitänyt huolta nestetasapainosta