Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja wuntzikka
pystyykö 740 volvon (2.4td, -87) ilmastoinnin kompuran toiminnan selvittämään seuraavasti hajoittamatta mitään:
- virrat päälle, kompuralta tulevaan johtoon laittaa sulakkeen kera suoran +12v virran? pitäisikö se silloin naksahtaa, siis magneettikytkimen?
vai onko mahdollista, että ei kompura lähde päälle jos aineet on vähissä? ja voiko sitä kompuraa napauttaa vähäsen vasaralla jos vaikka jumissa...
paljon kysymyksiä, mutta ei ole tullut pahemmin ilmastointien kanssa pelattua.
|
Volvoista ei mitään kokemusta, mutta noista autojen ilmastoinneista jonkin verran:
Siis: tuossa lienee nykyisin laittomia kylmäaineita, R12? jos ei ole päivitetty r134:lle (todennäköisesti ei) , sillä letkut, tiivisteet ja paisuntaventtiili PITÄISI vaihtaa->
Noita R12 korvaavia kylmäaineita on tarjolla useampia, mutta pitäisi tietää mitkä öljyt siellä järjestelmässä on?????
Siis vaatii asiantuntijaa, ja myös hyviä arvauksia
Ja jos kompuraa pitää koputtaa, niin kalliopora on oikea työkalu, ei kenenkään tarvitse arvailla myöhemmin......
Vastaus alkuperäiseen kysymykseen:
Tuon ikäisissä yleensä kiinteätilavuuksinen pumppu, ja ohjaus nimenomaan magneettikytkimellä.
Mutta kun katsot käynnissä olevan auton pumppuun, niin pelkästään hihnapyörä pyörii? ja kun sammutat auton, niin pyöriihän tuo äsken paikalla ollut "keskiö" käsin pyörittämällä, ei yhdellä sormenpäällä, mutta kahdella?
Ja jos/kun pistät magneettikytkimelle virtaa suoraan liittimeen, niin pumpun pitää pyöriä lähes äänettömästi.
Ja kun pyörität tuota kompuraa pakolla (kylmäaineet maailmassa) niin öljyt lähtee kompurasta kiertoon, mutta eivät koskaan palaa kompuraan, siis kumpura leikkaa kiinni asap.
Ja että homma olisi helppo, niin noita öljyjä on useampia, ja eivät sekoa toisiinsa täydellisesti.....
ja noita korvaavia kylmäaineita on myös useampia...