Viestiketju: Lukot
Näytä yksittäinen viesti
  #71  
Vanha 09.06.2012, 22:28
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Katsoitko tuon aiemmin tällä sivulla olleen videon ko. lukon toiminnasta ja rakenteesta? Siinähän näkyy se sähköohjattu venttiili. Eikö silloin venttiilin sulkemalla voi jättää paineen kitkalevyille, ilman paineakkuakin? Nimittäin sellaista siinä ei ole.

Eikös tuo pumppu ala tuottaa painetta ihan heti, kun se kuitenkin on koko systeemi öljyn pinnan alapuolella ts. ei ilmaa mukana ja kun neste on kokoonpuristamotonta, niin eihän siinä paljon kierroksia tarvita.

Sitä en tiedä, miten sitten toimii enää puoli miljoonaa ajettuna, mutta ainakin vielä ihan hyvin ja nyt 114000 mittarissa. Toki arvaukseni mukaan tuo auto on aika kevyessä ajossa ollut ennen minuakin ja itselläkin toinen auto maastoon, joten eipä tuo niin kovilla ole. Toisaalta mikäpä tuon niin kuluttaisi, jos vaan oikeat öljyt sisällä aina? Ja tietty kunhan sähkövikoja ei tule. Ainakin hydraulipumpun käyntiaika on aika minimaalinen verrattuna vaikka moottorin öljypumppuun ja kun levyjen luistokin on hallittua ja sekin aika melkoisen pieni, niin eipä nekään mahda kulua, kuten tavallisessa kitkalukossa.
Katselin tuon räjäytyskuva videon muutaman kerran, ja mielestäni siinä kävi ilmi, että tuo hydrauliikka paine siirtyy pyörivästä pumpun rungosta paikallaan olevaan venttiiliin. -> potentiaalinen vuotokohta.

Juuri tuo, mitä itsekkin totesit, että peräöljy ei puristu kokokoon, aiheutta sen että huomattavan pieni vuoto jossain saa paineen romahtamaan-> lukko lähtee aukeamaan-> öljypumppu alkaa pyörimään-> tekee painetta->lukitsee pakan.

MUTTA, kuten tuossa aiemmin epäilin, niin onko todella noin hyvä, että kun kerran rengas pyörähtää 1/2 kierrosta tyhjää (siis pumppu 1/4 kierrosta), niin nappaa lukon kiinni "kymmeniksi?" sekunneiksi? ja varsinkin kun tuo ristiriipunta tilanne edellyttää voimaa lukon kiinnipitämiseksi. (etupyörä noin 45 asteen nousukulmalla)

Ja Kuten sanoit, niin toimii lumihangessa etenemisessä tosi hyvin, on varmaan tosi, en epäile yhtään.
Kun kaikilla pyörillä suurin piirtein sama momentinvälityskyky -> sama pyörimisnopeus -> ja kun pyörimisnopeus ero kasvaa vaikka puoli kierrosta sekunnissa, niin tuo lukitus toimii maksimi voimallaan.

SIIS minä epäilen sitä, että tuo lukko ei jaksa pitää lukkoa kiinni, jos tulee videossa aikana 1:18 oleva ristiriipuntalilanne, mutta jos roikkuva rengas pyörii kierroksen parissa sekunnissa, niin riittää yli 95% 4wd autoilijoille.

Ja vaikka pyörisi nopeampaa, niin parempi kuin kitkalukko. (kitkalukon välittämä momentti pienenee, kun toinen ratas ei pyöri ollenkaan, ja toinen kaivaa poteroa itselleen...)

Vai olenko vain minä aina joutunut niiden huonojen, vuotavien järjestelmien pariin?

Mielenkiintoiset joustot tuossa videossa, en yhtään ihmettele alustasarjojen asennusintoa.
Vastaa lainaten