Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Lalli bj40
ei paljoa ole porttaaleista hyötyä kun jää raidetandosta kiinni en kyllä käsitä mikä miehiä vaivaa onko taas istuttu toimistossa eikä testattu kun hiekka tiellä. tuo raidetankohan hinkkaa kardaanin ensimmäisen kannon ylityksen jälkeen ai niin ei afrikassa varmaan ole kantoja.

|
Oliskohan tässä taustalla esim sellainen asia, että haetaan voimansiirron kestävyyttä ja välitysten tihentämistä muuallakin kuin tasauspyörästössä. Voi tehdä alennusvaihteettoman "suoran" nelivedon nopealla puolella, voi olla järeämpi tasauspyörästö (pinioni ei tule suhteettoman pieneksi/ lautaspyörä suhteettoman suureksi), ja porttaaliboksissa välityksen puolitus tjsp. isoille pyörille. Tietysti ois voinut tehdä kuorma- autotyyppisesti napaan planeetat, mutta vie se tilaa sekin.
Näyttäisi äkkiseltään että ei tuo raidetanko tule sen alemmas kuin suorilla akseleilla, eli pyöräkoon huomioon ottaen ei tuo ihan matalakaan ole. Toki, sopivilla mutkilla tai raidetangon kokonaan toisella sijoittelulla olisi varmaan saanut maavaraakin lisää jos katsottaisi tarpeelliseksi?