Viestiketju: korvattava työ
Näytä yksittäinen viesti
Vanha 31.05.2012, 00:46
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda

Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
Paperiliiton linjalla eikä paperimiesten palkalla ollut hyttysen kakan merkitystä, paperiteollisuuden laukut oli pakattu jo paljon ennemmin kalliin raaka-aineen ja energian takia. Oli vaan nätti paikka kyykyttää ammattiyhdistysliikkeitä kun kannattavuuden parantamiseksi tarvittiin rajuja tuotannonleikkauksia.
Siis energian hinta ja kallis raaka-aine oli tuon ulkoistamisen syy?

Siis tuo paperitehtaiden alasajo ammattiliiton taholta viikottain oli vain Kuolon kouristelua? Mulla ei ole tietoa asiasta.

Sen verran on tullut seurattua kuitupuun hintaa, ja nimenomaan siitä syystä että suomalainen puu (oliko myös havukuitu, en muista) on "parempien" papereiden raaka-aine.

Ja esim. koivukuidun hinta on ollut mielestäni naurattavan alhainen, kun vertaa esim. venäjän tuontipuun arvoon.

Ja suomessa energia ei ole kallista, ainakaan verrattuna eurooppaan, muusta maapallosta ei tietoa.

Ja jos puhutaan hyttysen kakasta, niin olet oikeassa: paperimiesten palkat seisokien alas- ja ylösajo + seisokki on juuri sitä, kun muutama laiva jäi lähtemättä lastissa. (tähänkään minulla ei ole kuin mielikuva)

Mutta jos verrataan aiemmin esillä ollutta sairaanhoitajaa, niin onko ajottain urakkaluontoinen koneen hoito tosiaankin niin paljon arvokkaampaa, kuin minun, sinun tai lapsien/vanhusten sairaala hoito, että siitä täytyy ajaa tehtaat alas, kun liksat ei ole montaa kertaa suuremmat?

En viitsi alkaa spekuloimaan tilanteella, että terveydenhuolto tulee rajojen ulkopuolelta samalla tavoin kuin eräät muut palvelut... Tai viedään potilaat ulos...

Mutta Nyt ollaan jo niin kaukana topiikin aloittajasta, että!
Vastaa lainaten