Ja turboguru en ole, tullut vaan käänneltyä noita ruuveja -80 luvulta alkaen, ja "erehdy, opi ja korjaa" opin mukaan.
Yritin taannoin selvittää noita "koodeja" ja niiden vaikutusta muutaman illan (oli haave pistää hdj-80 muuttuvasiipinen tai parempi ahdin)
Ja minä en löytänyt silloin mistään minun järkeen käyviä ohjeita. toki niitä, että "kun vaihdettiin räjähtänyt ahdin kaverin kummin kaivurissa olleeseen saman kokoiseen ahtimeen, missä ar oli 0.05 pienempi, niin turbo toimi paljon paremmin, räjähtävää voimaa oli 2000 kierroksesta eteenpäin"
Myös minä olisin kiitollinen jos joku löytäsi ja julkaisisi asiasta tietoa!
Ja kun tietoa ei minulla ole, niin olen mm. myynyt kaverille ahtimen periaatteella maksa jos tuli riittävän hyvä:
-80 luvun mazda 1,5L, 130 hv ? bensakoneen turbo pistetään samnikäiseen 2.8 litran n 100 hv? dieseliin korvaaman alkuperäistä turboa.
Ja sikäli hyvä tuli, että heräsi alempaa! ja täyskaasulla ei savuttanut. ja vedot parani, ja kulutus ei ainakaan noussut. paineita ei mitattu
toki tuo minun IHI-RHB5? oli ajettu 50tkm, ja varastoitu tuoreet öljyt sisällä 15 vuotta
Mutta jos tahtoa löytyisi, niin sekä kompressoripesästä että pakopesästä olisi mahdollista ilmoittaa käppyrät, ja sitten kaavaan pistetään korjauskerrointa lämpöjen yms. mukaan.
Ja Faktahan on se, että turbiini ottaa tehoa pakokaasuista jollakin hyötysyhteella/virtaus ja kuljettaa sen tehon kompressorille (laakerihäviöillä vähennettynä) joka taas pistää ilmaa koneeseen omalla hyötysuhteella....
Ja se että turbo-miehet kertoo että voima otetaan hukkaan menevistä pakokaasuista ilmaiseksi, eivät tiedä että mäntä painaa pakokaasut turbolle....
Ja tämä esimerkki on minun hihasta; ei ole elävästä elämästä, mutta totuus on jossain välimaastossa?
Ja jos minulla ei parempaa tietoa: niin 1.5 ahtopaine tarkoittaa 1,3x tehoja, mikäli syöttö riittää, siis jos 100 hv kone turbotetaan, ja ahtopaine 1.5 kg/cm2 merenpinnassa, niin maksimi teho VOI olla 130 kw, tuo 20 kw menee pakokaasun ylimääräiseen poistamiseen palotilasta, koska siinä on sekä turbiinin että kompressorin hyötysuhteet ja lämpötilaerojen vuoksi saamatta jääneestä ilmasta/hapesta
, ja faktahan on se, että lämmintä ilmaa, siis paineistettua, pitää pistää sylinteriin useampia litroja kuin kylmää, sillä kuuma ilma on isompaa...
Ja Minäkin haluan täsmätietoa tietoja noista "koodeista"!