Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 2,4TD
Tuohon BJ40/76 juttuun pitää laittaa lisäkysymys, muutaman kerran kun piukassa on oltu ja koitettu pois päästä niin 1 pyörä takana ja 1 edessä on lyönyt sutia, miten nuo pyörät on vetäneet jotka liikkumatta ovat olleet edessä ja takana?
Vai onko nelivetoni rikki, tuo on saattanut muuttua auton liikkuessa vaikka sen 1m eteenpäin ja se sutiva pyörä on jäänyt liikkumattomaksi jne.
Aika pitkälti jäänyt sellainen mutu että noissa 4WD autoissa missä ei ole erillistä kytkettävää lukkoa ei noita akseleita saa niin että ne molemmat etu tai takapyörät vetävät vaan se helpompi pyörii eli vetää.
Tuota vinssiä ajattelin ja meinasin jo hommata mutta omassa käytössä monasti ei ole mistä vetää tai sitten taakse pitäisi päästä liikkumaan ja ne harvat kerrat sitten vaikka taljalla saa autettua.
Eli olisiko hyvä taakse vaikka se paineilmalukko ja eteen tuollainen automaatti mikä oli jo esiintuodussa linkissä?
Vai onko hyvempi parempi molempiin p-ilmalukot, Tml tai Tlm lukkoa saa hieman edukkaammin kun Arb.n mutta onko siitä kokemuksia?
|
Siis tasauspyörästö jakaa vääntömomentin pyörille tasan, siis jos toinen pyörä alkaa vetämään sutia esimerkiksi vääntömomentilla 200 kg/metri, niin tuo sutimaton pyörä vetää myös 200kg/metri vääntömomentilla.
Ja kun tuo sutiva pyörä a) kaivautuu alaspäin b) lämpenee (lumessa erittäin haitallinen ominaisuus) niin se alkaa pyörimään helpommin, siis vääntömomentti laskee, ja samoin laskee sutimattoman pyörän vääntömomentti.
-> jos sutivaan pyörään menee vääntömomentti 200kg/metri, ja renkaan halkaisija on yksi metri, niin sutiva pyörä vetää autoa 400 kg voimalla eteenpäin, ja myös toinen, sutimaton pyörä vetää samalla voimalla.
Ja kitkalukot: Yksinkertaistan mahdollisimman paljon, jopa totuutta sivuten, että "normaali" maastoautoilija ymmärtää toimintaa, ja osaa ajaa kitkalukolla.
Kitkalukoissa puhutaan prosenteista, esim. 30% lukko pystyy välittämään voimaa renkaille 30% momentti erosta huolimatta. > siis edellisessä esimerkissä n. 230 kg/m toiselle ja 170 kg/m toiselle renkaalle.
Ja koska kitkalukossa voima välittyy aina suhteessa toiseen pyörään, niin kitkalukko ei pidä, mikäli toiseen renkaaseen ei saada pitoa -> siis esim. ristiriipunnassa.
Kitkalukoissa on niin sanottu alkukiristys, missä jousella puristetaan kitkapakkoja kiinni jo valmiiksi, jotta saataisiin erittäin liukkaissa olosuhteissa lukko kiinni. tätä ominaisuutta voidaan muokata, esim lisäämällä aluslevyjä jousen alle, mutta lukon prosenttiluku ei muutu minnekkään. (toki toimii paremmin, mutta tuo prosenttiluku tulee makaanisasta mitoituksesta, esim toyotissa tasauspyörästön hampaan kulmista ja litkalevyjen halkaisijasta, materiaalista ja lukumäärästä)
Ja kitkalukon voi tuhota helposti, joko väärillä öljyillä, tai "polttamalla" kitkalevyt.
Kitkalevyt+välilevyt painaa noin kilon ja jos suditetaan esim kiinni juuttuneena siten, että toinen pyörä ei pyöri, niin kitkalukkoon jää suuruusluokkaa prosenttimäärän mukainen lämpöteho, joten jos perään ajetaan 20 kw tehoa, niin 7 kw lämmittää pakkoja, ja 13 kw syytää kuraa tms. -> lukko palaa suhteellisen herkästi, jos tilanne jatkuu.
(Kodin sähkölieden iso levy painaa suurin piirtein saman, ja tehoa on vain edellisestä esimerkistä 1/3 osa täysillä, kokeileppa pitkäänkö viitsit pitää kättä levyllä/ siihen että levy alkaa näkyä pimeässä).
Ja kitkalukolla ajettaessa on syytä muistaa, että tartuntakitka on paljon suurempi kuin liukukitka. Siis silloin kun kitkalukko ei enää jaksa pitää, niin pito ei enää palaa. Täytyy siis heittää sudittamasta, ja yrittää uudestaan...
Jos kitkalukollisessa akselissa on käsijarrut rummussa, niin kokeile vetää käsijarrua pikkuisen päälle ja sitten nytkäyttelet autoa kytkimellä pikkuisen kerralla, niin voit päästä irti, vaikka ilman jarrua vain toinen rengas sutii tyhjää.
Ja kun on 100% kytkettävät lukot (mitkä esim hj-61 vakiona), niin ajamista opetellaan lukot auki, ja sitten kun eteneminen loppuu, niin lukot kiinni.
Ja joku kysyi, mistä tietää toimiiko Lsd lukko? hyvä kysymys, sillä lasketaanko toimivaksi jos toimii huonosti? ja lukkojen prosentit vaihtelee 25-90%
Kevyt peräisissä autoissa, esim hilux, joissa myös takaveto mahdollisuus, niin kokeile liukkaalla esim soralla ottaa sutia, ja jos lukko ei toimi ollenkaan, niin suoraan ajaessa tai huomattavan pienellä kaartamisella pelkästään toinen takanen vetää sutia. (kokeile kaartamista molempiin suuntiin)
Jos kitkalukollinen vetää aina, ja kaikissa oloissa molemmilla renkailla sutia (esim kiinnijuuttuneena lievässä ristiriipunnassa), niin lukko on rikki
Hj-60 omistajat, verratkaa tuota sudittamistapahtumaa hj-61:llä tehtyyn, niin huomaatte eron (siis lukot auki)
p.s nuo Palalukot eivät ole paras vaihtoehto paljon ajavalle.
Torsen tyyppiset vastaavat kitkalukkoja, toki lienevät tehokkaampia 70%??
Arb lienee paras vaihtoehto, mutta jos kilometrejä tulee kymmeniä tuhansia vuodessa, niin pitkäänköhän nuo paineilman tiivisterenkaat kestävät?
oletettavasti pitempään kuin noiden kiinanlukkojen, asiasta ei minulla tietoa.