Näytä yksittäinen viesti
  #10  
Vanha 18.05.2012, 11:26
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja VihreäKostaja Näytä viesti
No niin. Jatkotutkimusten jälkeen seuraavaa: Lataus-säätimeltä lähtevässä johtonipussa oleva musta/keltainen johto sulaa/käryää kun kytkee virrat päälle. Mittariston takana oleva "virranjakoliitin" sokea liitin jossa useita musta/keltaisia johtoja sulanut. Jännitteen säädin sulanut. käryäminen/sulaminen loppuu kun irroitan jännitteensäätimen rungosta.
KYSYMYS: onko säädin hajonnut ja maadoittanut järjestelmän ja itse vaihdettuani 30a sulakkeen "engine" sulakkeeksi aiheuttanut johtojen grillaantumisen VAI oikosulku jossain muualla aiheuttanut johtojen sulamisen ja säätimen grillaantumisen. En vielä kokeillut uudella säätimellä, pitänee korjailla sulaneet johdot ensin ja katsoa sitten. Mutta kumpi oli ensin? säädinvika vai onko se seuraus?
Hyvä, että vika alkaa paikallistua.

Todennäköisesti tuon 30 A sulakkeen käyttö tuossa 15A sulakkeen paikalla hieman pidemmän aikaa on sulattanut nuo johtimet. 30A sulakkeen kautta sulatustehoa on luokkaa 360W joka kyllä riittää kärtsäämään johdot.

En osaa sanoa tuosta säätimestä mitään, mutta jos otat sen irti ja mittaat siitä säätimelle menevästä keltamustasta johdosta ilman sulaketta ohmimittarilla ja saat alle 2 ohmia, niin vika lienee siellä. Kokeile mittausta myös ilman säädintä. Jos saat (huomattavasti) enemmän ohmeja, saattaa olla vika löytynyt.

Tossa lähteen mukaisessa kaaviossa säädin on laturissa kiinni, mutta jos se on sulla erikseen, niin tehnee ihan saman.

Tuo sulanut mustakeltainen voi olla hyvä korvata kokonaan uudella johdolla.

Älä käytä yhtään suurempaa sulaketta kuin mitä ohjeissa sanotaan, muuten käy niinkuin siinä yhdessä suomalaisessa elokuvassa "pallaa ukkoloihe perskarvat... "
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten