Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma
Hiukka jatkaisin oivallista vastausta.
Nuo piikit löytyvät kun mittaa, mutta eivät välttämättä aiheuta ongelmaa. Tän piikkijutun takia jotkut autovalmistajat kieltää apuakkustartin.
Niitten diodien etu on siinä, että ei tartte mitään kytkintä käännellä ja lataa varmasti kumpaakin, tosin enemmän sitä, joka on tyhjempi. Jää myös kaikki mekaanisen releen rimpulat pois. Tolla 19 eurolla jos saa hyvän laitteen, niin onnittelen hyvästä ostoksista.
Piuha kannattaa toisiaan laittaa laturiin ja suojata sulakkeella- sähköpalo ei sammu kuin katkaisemalla piiristä virrat. 
|
Siis tuo diodi kytkentä vaatii jo sitten diodit molemmilla akuille. Tai sitten jos vaan se starttiakku erotetaan niin hemmetin jämyt diodit että ne kestää mahollisen starttivirran.
Noita kovempia jännitepiikkejä syntyy jo pelkästä startin solenoidista kuin akun irroituksesta, ja siinäkin se kovin piikki tulee siitä jos siellä on solenoidi kytkentä, ja jos se jännittää niin siitä selviää kondensaattorilla.Ja startin solkun käämi on maadoitettu toisesta päästään sinne startin roottoriin eli ne jännitepiikit häviää sinne...
En tiiä mutta luulisin että nyky normi-ihmisen kädettömyys on suurempi syy sille apukäynnistyksen kieltämiselle kuin jännitepiikit. Ja tietysti se että joissain autoissa jos akku menee tyhjiin / kengät irroitetaan, menee compuutteri johonkin fatal error tilaan , eli jos akku on männynnää tyhjäksi ,ei siitä virrasta ole mitään hyötyä kun joka tapauksessa bitti on jossain poikittain.
Tai sitten jotain,en tiiä perhana....
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.
Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.
Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa
Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä
Antsan Tuubi