Kakspyöräsen kun sai vihdoin nippuun oli aika ottaa Bertan leimaremontti työn alle. Kauheasti ei tekemistä ollut mutta sitäkin veemäisempiä ongelmia. Käsijarru on tuottanut harmaita hiuksia jo vuosia. Kaksi eri levykänkkää päätyi romukoppaan ja tilalle laitettiin vakio rumpu. Rummun kiristyssysteemi oli kadonnut ja paikalle patentoitiin patrolin känkästä peräisin oleva säätösysteemi hieman muokattuna, myös jarrukengät sai maistaa rälläkkää. Ensimmäinen leimayritys kosahti kun jarrussa ei riittänyt voima vaikka se pysyi mäessä paikallaan. Valotkin näytti toinen kattoon ja toinen vittuun. Pissapoikakin lakkasi juuri leimalla toimimasta. Kävin sähköjä läpi ja kaikki liittimet oli täynnä hiekkaa? ja melko hapettuneita. CRCtä kehiin ja taas pelaa.
Kun ensimmäinen leima meni suteen oli aika ottaa käsijarru vakavaan tarkasteluun. Ongelma oli taas sama kuten levymallien kanssa eli vaijeri liike ei riittänyt tai sitä ei saanut säädettyä tarpeeksi tiukalle. En nyt muista mutta voi olla että vaijeri on jostain ausseista tilattu ja saattaa olla himpun erilainen kuin vakio bj-40 vaijeri. Säädön ollessa tapissaan piti vielä laittaa rummun päähän yksi klemmari holkiksi vaijeriin että riitti? No nyt toimii hyvin ja menee hiekalla lukkoon. Katsastuksessakin hyppäsi rullilta pois joten toimii.
Nyt ei muuta kun auto safarikuntoon ja toivotaan että pysyy nipussa. Laatikot huutaa niin että ne peltorit on kohta hommattava. Lisäksi löytyy kaikkee muuta pientä kivaa, mutta nämä varmaan unohtuu kun vedetään maastopaineet renkaisiin ja siirrytään offailemaan. Alusta on aivan järkyttävässä kunnossa ja omalla kaistalla pysyminen on tuskaa, paddocksilta on tulossa 16kpl uusia rungonpään puslia kun niitä menee kuin leipää. Takapään ohjaus efekti on niin raju että tekisi mieli tehdä asialle jotain mutta aika taitaa loppua kesken. Pitäisi tipauttaa jakarin kiinnikkeet rungon alle ja muuttaa akseleissa kiinnitystä mutta nelilinkki/coilover haaveilujen takia ei viitsisi tehdä turhaa työtä. Tosin kun tämänkin projektin etenemistä voi jo laskea kalenterivuosilla niin väpy viritykset voisivat olla ihan jees. Kompensoidakseni takapään ongelmia yritettiin jäykistää keulaa vaihtamalla 200 yläjousi 250 lbs jouseen. Keula vaan vähän nousi kun 200 oli 12" + triple rate kit ja 250 on 14". Ei nyt kauheesti auttanut mutta kokeillaan. Jos innostuisi niin hyllyssä olisi longfield chromo vetarit, wiper seal kitit ja chromo napiksen rattaat. Samalla pitäs kiristää TAAS pyöränlaakerit ja mahdollisesti vaihtaa TAAS yksi ohjauslaakeri.
Tuore leima 2012!
Kiristys systeemit lainattu patrolista.
Säätö etukautta.