Näytä yksittäinen viesti
  #33  
Vanha 29.04.2012, 22:33
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Joskus noi vesijutut selvitin perusteellisesti ja kaiken oon unohtanut jo, enklanniks löytyi paljon tutkittua tietoa mutta muistaakseni 18l tunnissa on kovin vaatimaton vesimäärä tai riippuu mitä sillä tarkoitetaan.
Mielestäni vettä tarvitaan vasta kun ahdot ja lämmöt on niin suuret ja nopeus niin pieni että välijäähdytin ei riitä jäähdytykseen.
Käsittääkseni veden pitää myös ehtiä höyrystymään ennen palotilaan joutumistaan ettei se haittaa palotapahtumaa, mitä aiemmin sen parempi.Tarkoitus siis saada tiheämpää ilmaa eli enemmän happea koneeseen ja pitää lämmöt kurissa. Välijäähdyttimen aiheuttama virtauksen turbulenssi parantaa höyrystymistä ja lämmönvaihtumista jäähdyttimessä.

Ihan kuin kaljapäissäni muistelisin että 2l/min olisi ollut suunnitelmani hj:lle/n200hp kaasupohjassa eli 120l tunnissa mutta minuutti kaasupohjassa on pitkä aika.
Mulla on 3l säiliö ja öljypoltinsuutin ja testasin että 12v leikkikompura tekee 18bar max paineen ja testattu sumu erittäin hieno ,ajattelin 10bar painetta ja suutinta testata ennen ja jälkeen ilmansuodatinta

Jos vesi höyrystyy vasta palotilassa niin mielestäni haluttua vaikutusta ei saada vaan hyötysuhde heikkenee.

Pirkkaa on mennyt taas reilusti eikä faktat ole hallussa mutta aihe on kiinnostava, miksi ruiskia vettä välijäähdyttimen ulkopintaan jos imuilmaruiskulla vaikutus on ehkä 1000 kertainen tai jotain.
Vastaa lainaten