Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja L-Andy
Mahtoikohan keskitasauspyörästön lukko kelvata...?
Andy
|
12 §
Maastoautot
1. M1-luokan auto ja kokonaismassaltaan enintään kahden tonnin N1-luokan auto katsotaan maastoautoksi (M1G- ja N1G-luokka), jos:
a) sen vähintään yksi etu- ja yksi taka-akseli on vetävä, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä;
b) siinä on vähintään yksi tasauspyörästön lukitusmekanismi tai se on varustettu vastaavalla järjestelyllä;
c) sen laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 30 prosenttia; ja
d) se täyttää vähintään viisi seuraavista kuudesta ehdosta:
i) lähestymiskulma on vähintään 25°;
ii) jättökulma on vähintään 20°;
iii) ylityskulma on vähintään 20°;
iv) maavara etuakselin kohdalla on vähintään 180 mm;
v) maavara taka-akselin kohdalla on vähintään 180 mm; ja
vi) maavara akselien välillä on vähintään 200 mm.
(18.6.1993/530)
2. Kokonaismassaltaan yli kahden tonnin N1-luokan auto sekä kokonaismassaltaan enintään 12 tonnin M2-, M3- ja N2-luokan auto katsotaan maastoautoksi (N1G-, M2G-, M3G- ja N2G-luokka), jos:
a) se on telavetoinen tai jokapyörävetoinen, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä; tai
b) se täyttää seuraavat kolme ehtoa:
i) vähintään yksi etu- ja yksi taka-akseli on vetävä tai kytkettävissä vetäväksi akseliksi;
ii) vähintään yksi auton akselistojen tasauspyörästöistä on lukittavissa tai varustettu vastaavalla järjestelyllä; ja
iii) auton laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 25 prosenttia.
3. N3-luokan auto ja kokonaismassaltaan yli 12 tonnin M3-luokan auto katsotaan maastoautoksi (M3G- ja N3G-luokka), jos se on telavetoinen tai jokapyörävetoinen, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä, tai jos se täyttää seuraavat ehdot:
a) vähintään puolet auton pyöristä on vetäviä;
b) vähintään yksi auton akselistojen tasauspyörästöistä on lukittavissa tai varustettu vastaavalla järjestelyllä;
c) auton laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 25 prosenttia; ja
d) auto täyttää vähintään neljä seuraavista kuudesta ehdosta:
i) lähestymiskulma on vähintään 25°;
ii) jättökulma on vähintään 25°;
iii) ylityskulma on vähintään 25°;
iv) maavara etuakselin kohdalla on vähintään 250 mm;
v) maavara taka-akselin kohdalla on vähintään 250 mm; ja
vi) maavara akselien välillä on vähintään 300 mm.
4. Maastoauton mäennousukyvyn mittaus tai laskenta, lähestymis-, ylitys- ja jättökulma sekä maavara määrätään EY:n neuvoston moottoriajoneuvojen ja niiden perävaunujen tyyppihyväksyntää koskevan jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämisestä antaman direktiivin (70/156/ETY) mukaisesti, sellaisena kuin se on muutettuna direktiivillä 92/53/ETY.
tiiä sitä mutta mun veikkaus on ettei ihan yhen sauna illan kaljoilla voitelulla ole tullu poikkeusta johonkin tietyn valmistajan autoihin, sillä onneksi 99% suomen maastureissa on lukko akselistoissa joissain 1 joissan 2 kpl ja jollain n. 1%ei ole.