Näytä yksittäinen viesti
  #4  
Vanha 08.04.2012, 10:33
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Jos meinaat tehdä sekoituksen eri osistan niin yleisellä tasolla:

-> mittaa alkuperäisellä kokoonpanolla asetelman painelaakerin kohdan etäisyys kampiakselin päästä, sillä se on kait kaikkein tärkein mitta (että käyttömekanismi toimisi)

-> kokeile että levy sopii pyörimään kaikissa tilanteissa (siis ettei ota kiinni kampiakselin päähän eikä kalvojouseen kytkin pohjassa)

-> levyssä olevat jouset joustaa koneen vääntömomentin mukana, siis kun moottori tekee työtä vain osan kierroksesta, niin jouset puristuu kasaan-palautuu jokaisen työtahdin mukaan, että vääntömomentti voimansiirrolle olisi tasaisempi -> levy suurin piirtein saman vääntömomentin koneesta, kun puhutaan 4-sylinterisistä

-> Jossain oli juttua paineasetelman paineen mittauksesta, mutta nyt en muista missä. mutta itse kokeilisin ensiksi mitata painelaakerin tarvitsemaa voimaa eri asennoissa, ja siitä sitten laskea tuon kalvojousen "välityssuhteen" mukaan (voima oli jossain kohtaan suurin, siis paineasetelma piti upottaa juuri sopivasti vauhtipyörään että pitovoima oli suurin)

-> levyjen kitkaominaisuuksissa suuria eroja, samalla asetelmalla ja saman vahvuisella levyllä parempi levy pitää paljon paremmin (en tiedä mikä on hyvä ja mikä huono valmistaja, mutta joskus 70 luvulla rallikuskit keitti levyjä jossain, oliskohan ollut etikka? siis asbestikytkinten aikana)
Vastaa lainaten