Ei sen systeemin tartte vuotaa että paineet katoaa, pumppu lähinnä tuottaa jarrupiirin tehostuksen ja jonnekkin se katoaa systeemin sisältä ilman että nesteet mihinkään karkaa. Munkin XJ:ssä pärisi bendixin pumppu joka jarrutuksessa ja siinä välillä kans, eikä systeemi vuotanut mihinkään suuntaan. Toisaalta se sitten jossain välissä leipoi kiinni siihen malliin että Kehä III:lla liikennevaloihin tullessa toisen puolen etujarru sanoi sopimuksen irti ja meinasin ajaa rekkaa perään. Sain väistettyä pientareelle missä onneksi oli tilaa. Itse satulassa ei ollut vikaa, abs- yksikkö hajosi. Eikä ole mitenkään tavatonta että noin käy..
Helpointa ja halvinta on ostaa '95 tai uudemmasta XJ:stä (tai ZJ:stä) tuplakalvolla oleva jarrutehostin & pääsylinteri. Uudet jarruputket kun teet ja hommaat jarrupaineen säätimen XJ:stä missä ei ole abs- jarruja. Katsastuksessa vaatinevat paprun josta ilmenee tiedot käytetyistä osista että käy ko. kulkineeseen. Tainnut jotkut käyttää myös WJ:n tehostinta & pääsylkkyä.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikaelt
Päästikkös Nyyperi nuo jarrut tyhjäksi nesteestä kun laitoit takasia? Käsittääkseni pumppua ei pitäs pästää tyhjenemään.
Mulla on, käsittääkseni ATE systeemin ABSit, vm -92. Poljin on myös tyyppiä arvotaan meneekö pohjaan vai ei. No harvemmin menee kyllä, epäilen enemminkin alipaineen vähäisyyttä/vuotoa kun joskus on jäykkä kuin...hmm..papin jokin pyhä aamuna.
Samaten pumppu jurnuttaa itekseen
|
Bendixin ABS- järjestelmä ei ole alipainetehosteinen, vaan siellä on pumppu tuottamassa jarrupiiriin painetta ja myös pääsylinteri sekä koko abs- yksikkö on aika reippaasti "perinteisestä" poikkeava. Lyhyesti sanottuna, systeemi on täysi paska
Siitä mulla kyllä ei ole hajua, osaako toi bendixi ilmata tietyt järjestelmän osat itsekseen jos nesteet pääsee liian vähiin. Normi abs- yksikönhän joutuu ilmaamaan DRB- lukijan (tai vastaavan) avulla, että saa ilmat kokonaan pois järjestelmästä; tavallinen ilmaus ei riitä.