Näytä yksittäinen viesti
Vanha 28.03.2012, 23:00
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda

Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ukkonen7 Näytä viesti
Ilta puhteena olen tuossa muuttamassa suzukia ruiskuksi ja
tuo sähkön lisäys ei oikein miellytä, mutta juolahti mieleen
että lämpiääkö ruiskun boxi ihan älyttömästi jos sen valaisi
semmoiseen hyytelöpastaan. Virallista nimeä en sille tiedä
mutta samanlainen paketti kuin mopedien sytkä/cdi boxeissa
semmoinen kumimainen valu.
Noita valumassoja on lukemattomia erilaisia, ja osa niistä on hyviä lämmönjohtajia, osan lämpölaajeneminen on sama kuin piirilevyllä (siis erit lasikuitupohjaisille ja sille toiselle)
ja osan lämpölaajeneminen sopeutettu Ferriiteille........

Joskus menneisyydessä testattiin yhtä pehmeää, siis -40 asteessa oli pehmeämpi kuin jääkiekko saunassa, +100c oli kuin kovettunut sikakitti ja lämmönjohtavuus oli huomattavan hyvä, mutta hinta oli "suolainen"

Jos haluat "sinetöidä" boksin, niin helpoin/luotettavin/edullisin tapa lienee
rtv-silikoni? (oliko silikoni nimellä?) ja ennen valua pistää suurimpitehoisten
komponenttien selkään pikaliimalla kiertämään vaikkapa lakattua 1mm2 kuparilankaa.
esim. Farnell voi auttaa sopivan massan valinnassa?

Mutta jos tuo sinun boksi on kunnolla rakennettu, ja saat sen ilmatiiviiksi,
niin tee se ilmatiiviiksi! ja pistä huohotusletku silicacel (? siis vaikkapa kuorma-auton jarrujen kuivaimen kautta) semmoseen paikkaan että siellä ei voi olla vettä!

-> jos tuo boksi/aivolaatikko on "sinetöimätön" niin siihen voi tehdä parannuksia/ korjauksia, mutta jos se on valettu esim sillä dexterin massalla
mitä minä olen aikanna käyttänyt muutaman tonnin, niin se se on silloin SIINÄ.

(tuota dexterin valumassaa oli noin 40 mm kertakäyttö kahvimukin pohjalla, ja ajattelin tehdä siitä adabterin ulosvetäjään; mutta 10 mm
poranterä oli enää reilu 9mm, kun oli porannut tuon 40 mm)

Toinen mahdollisuus on tehdä niin iso aivolaatikko, että sinne mahtuu "kuivikkeita" omaan osastoon. siis noita elektroniikka laitteiden mukana tulevia "do not eat" pusseja, 40v sitten käytettiin ikkonoiden välissä kuivikkeena
tulitikku-askeja, jotka kuivattiin uunin pankolla 1krt/vuosi.
Mutta tulitikkuja en lähtis sijoittamaan....

Ja kuulemma noita do not eat- pusseja voi kuivattaa leivinuunissa noin 115c lämpötilassa, en ole kokeillut!

p.s tuota kuorma-auton (jarru-) paineilman kuivaamiseen käytettävää "ryyniä" saa irtotavarana kuorma-auto- varaosaliikkeestä.
ja tuo kuoppurin kerta-annos riittää tuon aivolaatikon elinijän, vaikka se olisi 10v? arvaan minä

Ja varmuuden maksimoisimiseksi ota siitä pussista ryynejä esim. sääskiverkosta tehtyyn pussiin, ja ruuvaa se vaikkapa K.O boksin kanteen seulaverkon läpi.

- - - - > Siis metallien hapettuminen vaatii kosteutta, mikä nyt poistetaan.
Ja jos mennään syvällisemmäksi, niin kun tiedetään metallien (piirilevy-komponentit... jne. Ja lämpötila, niin .....(unohda...)
Vastaa lainaten