paljon puhuttu kavereiden kanssa porttaaleiden "erinomaisuudesta" ja seurattu kun muutamat sellaisilla käyttää. toistaiseksi mitään niin hienoa ja ylivertaista ei ole ilmennyt porttaalit vs. suorat akselit samalla rengaskoolla ajellessa että itsellä olisi ylittynyt hankintakynnys! paitsi olin minä kerran menossa hakemaan yhtä bertta rakennussarjaa jossa pakettiin kuului jotkut moggilaiset, onneksi siitäkin selvittiin sillä että sitä ei myytykän minulle vaan joku toinen vei sen....
vuosien saatossa en muista ajeluista yhtään sellaista tapausta joissa joku paikka oli jäänyt ajamatta suorilla akseleilla mistä on menty porttaaleilla. toki joku kanto tai kivi on tökännyt akseliputkeen ja porttaaliheebot on ajaneet siitä ongelmitta yli. näistäkin tilanteista on selvitty yleensä ottamalla pikku pakki tai muuten korjattu ajolinjaa. lopulta niin moni muukin asia vaikuttaa maastossa etenemiseen kuin akseliputken korkeus, joku voi ajaa jonkun paikan liki vakiovermeellä missä toinen hankaa hiporakennetulla laitteella useita kertoja.
en minä sillä etteikö porttaaleita saisi käyttää ja hankkia jos haluaa, mutta ei ne ole mikään taikatemppu joilla auto muuttuu kaikki esteet ylittäväksi ja ikuisesti kestäväksi laitteeksi. käytännössä tässä mielettömyydessä menee hajalle kaikki, niin suorat kuin väärät. paitsi Kivisen hiluxin sisuakselit taitaa olla toisaiseksi särkymättömät?
molemmissa akselityypeissä on puolensa,toistaiseksi ainakin yleisimpiin suoriin akseleihin saa varaosia erittäin helposti ja halvalla. porttaaleita on vaikeampi löytää kuten tässäkin topicissa on alkujaan kyse, varaosista puhumattakaan. itselleni kun rakennan leluja niin pyrin siihen että osia on helposti saatavissa ja tekniikka koostuu tehdastekoisista sarjatuotanto-osista, turmioiden tapahduttua on helpompaa kun ei tarvitse alkaa etsiä ensimmäisenä sorvaria....
|