Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lavanelikko
Eiks kaikkein helpoimmalla pääse, kun tökkää kojolautaan ON-OFF-kytkimen, millä saa flektin pyörimään tarvittaessa? Jos se pyörii kymmenkin minuuttia pidempään kuin oikeesti olis termostaatin mielestä tarpeellista, niin ei kait ohjaamosta vielä pakastinta tule. Samalla sais ohitettua taas yhden hajoavan/jumiutuvan osan... Näin itse tekisin ja säästäisin...
|
Siis minun mielestäni sähköflektille pitää jokatapauksessa olla kytkin, ja vielä 3-asentoinen:
1- pakkoohjaus (pyörii kokoajan)
0- asento, siis silloin kun esim. kahlataan syvässä vedessä.
2- pyörii termostaatin ja mahd. kaasupolkimessa olevan sähkökytkimen ohjaamana.
Tuota kaasupolkimessa olevaa kytkintä perustelen sillä, että jos meinaa olla lämpöongelmia esim. likaisen syylärin takia, niin aloitetaan jäähdyttäminen ennenkuin termostaatti kerkeää mukaan, ja saadaan konehuoneessa oleva ilma vaihtumaan viileämpään.
Ja tuon flektin termostaatin sijoitus:
Jos alavesiletkussa, ja autolla ajellaan vaikkapa metsäautotietä, niin flekti
voi pyöriä turhaan , sillä tuo esim tuo 70 asteinen jäähdytysneste riittää jäähdyttämään moottorin.
Ja tuo 70 astetta on jo melko lämpöistä nestettä, jos pitäs jäähdyttää kuumaa konetta?
Mutta pistetään joku kytkin ohjaamaan fektiä termostaatin avautumisen mukaan; flekti pyörimään kun puoliksi auki?
Jokaisella sovelluksella on omat hyvät puolensa, ja osassa autoista flektiä ja moottorin säätöjä ohjataan sekä alavesiletkussa olevan anturin että moottorin lämpöanturi ja ilmastoinnin mukaan.