Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja petr
Niin...tottakai mahtava alavääntö tyhjäkäynniltä olisi kiva. Se vaan usein tarkoittaa että korkeampia kierroksia tai suurempaa tehoa ei ole saatavilla => kompromissejä siis jos puhutaan kuitenkin "perinteisestä tekniikasta" eikä tietokoneohjatuista CDI moottoreista sarjassa olevilla turboilla. Sitä en tiedä mistä mersun moottoreiden "vääntö alkaa", sehän on paljon turbon koolla määrättävissä. Riittävän pienellä turbolla sen saa varmaan vääntämään jo heti 1000rpm jäljestä, mutta sitten jää isommat tehot ja väännöt toteutumatta keskikierroksilla ja korkeilla (toisaalta paljonko sitä tehoa sitten tarvii maastoajoon). Sen vaan tiedän että hyvät "superturbot" herää 2000rpm kohdalla, voisin kuvitella että karvan pienemmällä turbolla olisi mahdollista saada jo 1500rm kohdalla kaikki toyon "maamoottorit" pesevät väännöt ja silti 2x tehot ja 2x kierroslukualue 0,7x painolla, 0,8x kulutuksella ja varmasti ainakin OM603 ja OM 606 3L koneen perusvääntökin tyhjäkäynnillän on jo jotain vaikka ei vielä ahdin olekkaan mukana.
Aika menestyksekkäästi tuolla maastossa on ajeltu todella huonosti tyhjäkäynnin kohdalla vääntävillä bensa-autolla...miten lienee ollutkaan mahdollista sellainen kun ainoa oikea on iso maamoottori vetoalueella 1000-2500rpm ja 70hv maksimitehoilla? 
|
Automaattivehkeestä kun on lappu niin ei ole alle 2000 rpm pystynyt penkittämään, mutta taatusti siellä on sitä vääntöä jo mukavasti...
CDI kelpais kyllä ainakin tienpäälle:
__________________
"- Perusarvot kunnossa. Sanotaanko niin, että kun viimeksi tankkasin auton, niin laitoin polttoainetta tankkiin enkä pakoputkeen." T.Hakkarainen.
|