Näytä yksittäinen viesti
  #7  
Vanha 03.03.2012, 15:57
petr:n Avatar
petr petr ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.01.04
Sijainti: Oulu, .
Viestit: 1.283
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_88 Näytä viesti
Kyllä mulla ottas päähän ajaa kivikossa ja kannikossa jos mersun moottori vääntää vasta 1500rpm->. Ei paljon lohduta jos kone kiertää sinne 5000rpm jos sillä ei voi ajaa tyhjäkäynnillä. Sama pätee liikenteessä, hermot menee jos ei dieseli väännä alhaalta ja eikai se vaihteiden vaihtaminen oo ongelma. Ei diesel koneen tarvi kiertää kuin bensa. Tommoset koneet ei kuulu maastoon.

Mun mielest vanhat maamoottorit (esim. BJ:n b-moottori) on aivan loistavia. Niitä ei saa millään sammumaan ja tehoa on ihan tarpeeksi niin maastoon kuin tien päälle.

Anyway laita se 12-ht. Jos BeeJiihin pitää pukata mersun kone, laatikko ja viel jonkun muun jakolaatikko niin eikö ole parempi myydä BJ pois ja ostaa siitä saaduilla rahoilla+mersun tekniikkaan uppoavilla rahoilla G-mese ja ajaa sitten sillä. Siinähän on lukot akseleilla, kierrealusta ja se ihanasti kirkuva kone valmiina.

Pidetään BJ:t tojotina kun noi on muutenkin katoava luonnonvara. Ei kannata pilata niitä jollain mersun tekniikalla.
Niin...tottakai mahtava alavääntö tyhjäkäynniltä olisi kiva. Se vaan usein tarkoittaa että korkeampia kierroksia tai suurempaa tehoa ei ole saatavilla => kompromissejä siis jos puhutaan kuitenkin "perinteisestä tekniikasta" eikä tietokoneohjatuista CDI moottoreista sarjassa olevilla turboilla. Sitä en tiedä mistä mersun moottoreiden "vääntö alkaa", sehän on paljon turbon koolla määrättävissä. Riittävän pienellä turbolla sen saa varmaan vääntämään jo heti 1000rpm jäljestä, mutta sitten jää isommat tehot ja väännöt toteutumatta keskikierroksilla ja korkeilla (toisaalta paljonko sitä tehoa sitten tarvii maastoajoon). Sen vaan tiedän että hyvät "superturbot" herää 2000rpm kohdalla, voisin kuvitella että karvan pienemmällä turbolla olisi mahdollista saada jo 1500rm kohdalla kaikki toyon "maamoottorit" pesevät väännöt ja silti 2x tehot ja 2x kierroslukualue 0,7x painolla, 0,8x kulutuksella ja varmasti ainakin OM603 ja OM 606 3L koneen perusvääntökin tyhjäkäynnillän on jo jotain vaikka ei vielä ahdin olekkaan mukana.

Aika menestyksekkäästi tuolla maastossa on ajeltu todella huonosti tyhjäkäynnin kohdalla vääntävillä bensa-autolla...miten lienee ollutkaan mahdollista sellainen kun ainoa oikea on iso maamoottori vetoalueella 1000-2500rpm ja 70hv maksimitehoilla?
__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja...
Vastaa lainaten