Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIKSRAKS
Iski taas kysely ikä  
Millä renkailla?
Millaisilla konetehoilla?
Oliko auto/autot painavia?
|
Meillä on renkaat ollut yleensä halkaisijaltaan noin metrin. Kuvioina bogger, bitt bull, traktorin rengas sekä kerran myös peräkärryn renkaat.
Moottoreina OM603:set piristettyinä ja letukan 350:set viritettyinä.
Autojen painot n. 2000 kg bensahäksättimet ja n. 2700 kg dieselit.
Tällä hetkellä Kuttulandian takapihalla on moggijätekasa jonka toisen pään näkymät ovat tällaiset:
Kuvasta tarkkasilmäinen löytää muutaman rikkoutuneen boxin, mutta muistikuvien mukaan ainakin kahdeksan kertaa neljällä eri autolla on boxi räjähtänyt.
Kokemuksen syvällä rintaäänellä voimme sanoa että kun auton paino huitelee kahden tonnin kieppeillä, renkaat halkaisijaltaan sen metrin verran kuviosta riippumatta ja konehuoneessa moottori joka laittaa ne renkaat myös pyörimään: peltiperäisen akselin boxit rikkoutuvat herkästi huolimatta onko kyseessä kapeat tai leveät mallit.
Yleisin syy rikkoutumiseen on se kun renkaat pyörivät tirheemmin esimerkiksi mäkinousussa ja yksi rengas osuu kiveen tai kantoon. Kuuluu naps ja se kulma on sökö sen jälkeen.
Tai runnotaan kivenkolossa isolla kaasulla ja joku pyörä ei pääse pyörimään kunnolla. Naps ja se kulma on sökö.
Nyt on bensa-autoissa valuakselit alla ja toinen diesel purettiin. Murheena on enää 2700 kg painava Mitsu jossa on leveät peltiakselit.
Siihen on työn alla rautaiset boxit mutta toimitusaika on venynyt turhan pitkäksi. Kaksi on saatu ja ne asennettiin eteen. Takapäähän pitää tehdä ns. hevosenkengä vahvistukset sillä seuraavat kaksi rautaboxia saadaan sorvaajan mukaan vasta ensi jouluna!
Eli kuvia.
Rokkariin, JMC:hen ja Lantsikkaan hitsattiin tällaiset "hevosenkengät". Nämä toimivat ja kertaakaan tämän jälkeen ei boxi räjähtänyt silmille. Siitä huolimatta päädyimme vaihtamaan valuakselit kahden ensiksi mainitun auton alle.
Tai hieman työläämpi, aikaavievempi ja kalliinpi vaihtoehto:
Ensin hommat rautamatskua ja leikkaat aihiot sorvaajaa varten valmiiksi.
Sorvausprosessi on ilmeisesti vaativa ja aikamme kyseltyämme vain yksi suostui yhteistyöhän ja hänkin tuntuu olevan hieman ryytynyt koko hommaan. Mutta lopputulos näiden kahden ensimmäisen kohdalla on täydellinen.
Ja tässä kuvassa boxit menossa paikoilleen Mitsun etupäähän. Takana ei vielä ole mitään vahvistuksia.
Oheisessa videossa näkee filmin alkupuolella miten pienessä ja mitättömässä tilanteessa Mitsun vahvistamaton takaboxi räjähti. No ennen sitä petti tietenkin vielä vinssikin mutta mitä pienistä.

Ossi kyllä totesi ennen tilannetta että hänen on turha mennä tuohon kivikkoon tällä monsterilla. Ihme on jossei boxi halkee. Ja niinhän siinä sitten kävikin.
Yhteenvetona voisi sanoa että vahvistamalla nykyiset tai teettämällä vallan uudet rautaisen boxit, peltiperäakselit toimivat hyvin raskaammankin tehokkaan isopyöräisen auton alla.
Toivottavasti tämä selonteko riitti vastaukseksi.

Niin ja ei meiltä tarinat lopu, joten kysele vaikka lisää.

Menihän kerran yksi boxi halki hallissa huollon yhteydessä. Auto otettiin pakkasesta sisään ja annettiin sulaa. No eipä se yksi rengas pyörinytkään ja pientä edes takas ajoa hallin lattialla ja naps. Boxi halki ja ilmeni että se oli täynnä paisunutta jäätä!