Oon laittanut semmosen Bosch -tyyppisen 40 euron 12 v pumpun ja sitä ohjaamaan 220v/12V releen ja releelle sähkö lohkolämppärin haaroittimesta. Kun ajastin kytkee sähkön aamuyöstä, pumppaa pumppu akun virralla pari tuntia samalla kun vastus lämmittää. En ole kytkenyt pumppuun kytkintä että saisi ajon aikana pumppailla koska en ole kokenut sitä tarpeelliseksi. En ole huomannut pumpun vaikuttavan ajon aikaiseen kiertoon mitenkään. Pumppu on kuitenkin hyvin pieni, näitä BMW-Opel- ym. -tyyppisiä lisäpumppuja jolla niissä vissiin pumpataan lisäkiertoa lämppärille.
Mutta, pumppu ennen vastusta. Poltin monta vastusta sillä, että vastus oli imupuolella. Pienessäkin alipaineessa vesi kiehui ja kupli helposti ja vastukset ei kestäneet. Nyt jouduin tehdä paljon hankalamman letkuhässäkän mutta pumppu on ennen vastusta ja ylipaineen puolella vastuksella ei ole mitään ongelmaa.
Muista käyttää pumppua myös joskus kesäikana. Ne on magneettivetoiset ne siivet lähes kaikissa pumpuissa ja jäähdytysnesteen lika jumittaa pitkän tauon aikana siivet jumiin. Moottori kyllä pyörii - vesi ei kuitenkaan liiku ja taas palaa vastus.
Mulla on tuon systeemin kanssa mennyt vuosien aikana niin monta pumppua ja vastusta sekä hermoja että sillä rahalla olisi saanut jo webaston/eberin. Nyt näyttäisi kehitystyö onnistuneen ;-)
TT
Viimeksi muokannut solihull : 10.02.2012 21:28
|