Siis
Dumppi toimii seuraavasti.
Kun auto käy joutokäynnillä niin kaasuläppä on kiinni, imusarjassa on alipaine. Dumppi on silloin auki. Ahdin pyörii kevyesti pakokaasun virtauksesta johtuen. Kun avaat läppää eli painat kaasupoljinta alipaine imusarjasta katoaa ja dumppi menee kiinni. Tällöin ahdin painaa ilmaa kohti sylinteriä. Kun vaihdat vaihdetta niin yleensä nostat jalan kaasulta. Tällöin alipaine kasvaa ja avaa dumpin, ahdin pyörii vapaasti ilman vastusta kun ilma virtaa pihalle tai takaisin putsarikoteloon. Vaihtohetken turboviive pienenee.
Dieselissä ei ilman virtausta kuristavaa kaasuläppää ole ja näin ollen ahtimen pyörintä ei stoppaa vaikka hölläät poljinta. Dieselin imusarjaan kun et alipainetta saa sitten millään jos ilmansuodatin ei ole tukossa.
Dumppi on hyödytön dieselkoneessa.
Vain maine kulkee edellä...
|