Näytä yksittäinen viesti
Vanha 30.04.2004, 00:13
Turbo Turbo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen

Rekisteröitynyt: 02.01.04
Sijainti: Vaasa, Finland.
Perusasetus

Kyllä dumpvalvesta on hyötyä, bensakoneessa. Itse olen rikkonut yhden turbon jumiutuneen dumpin takia, tosin ei vakio ahtopaineilla.
Se pitää paikkansa että dumppi vaatii alipaineen toimiakseen mutta dieselin alipainepumpun tekemä alipaine ei käy suoraan sellaisenaan. Bensakoneessa kun on kaasuläppä, saadaan aikaan alipaine läpän koneen puolelta ja turbo taas lykkii ylipainetta läpän toiselle puolelle. Näin siis käy kun päästetään kaasua kiihdytyksen jälkeen. Kaasun ollessa auki paine on sama läpän molemmin puolin. Dumpin sisällä on mäntä joka pysyy jousipaineella kiinni kunnes päästetään kaasua ja imusarjan alipaine ja ahtoputkien ylipaine avaa männän, tällöin ahtoputkien ylipaine pääsee pois jarruttamasta ahtimen pyörimistä. Eli dumppi pysyy kiinni kiihdytyksen aikana koska molemmin puolin mäntää on sama paine + jousi painaa. Tyhjäkäynnillä mäntä on ainoastaa jousella kiinni.
Sain Garretin T03/04 turbosta imusiivet vääntymään kun ajelin 1.2barin ahtopaineilla ja yhtäkkiä boschin by-pass päätti sanoa sopimuksensa irti. Huomasin että jotain oli vialla kun turbo vinkui kuin sikaa raiskattais. Joissakin Switcherin ahtimissa olen nähnyt katkenneita akseleitakin, juuri dumpin puuttumisen takia.
Jollain 0.5barin paineilla ongelmia ei luulisi hirveesti esiintyvän.

LandCruiser HJ61
Hilux 4x4
Vastaa lainaten