Viestiketju: Tukivarren teko??
Näytä yksittäinen viesti
  #14  
Vanha 29.04.2004, 19:17
Tapsa_ja_Dumbo Tapsa_ja_Dumbo ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.04.04
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 990
Perusasetus

Eiköhän offiautossa normaalit (ja lujat) rakenneteräkset ole ihan riittäviä, koska paino ei ole ihan niin kriittinen juttu kuin muissa kilpa-autoissa. Eikä hitsaaminen ole kotikonsteinkaan hankalaa.

Jos esimerkkinä katsoo vaikka Rankkua, niin etutukivarrethan ottaa kaikki kuormat etuakselilta (patsi panhard) eli niissä on taivutustakin aika rivakasti pyörien voimien momenteista. Nehän on alukuperäisessä rakenteessa aika tukevat takeet. Taka-akselilla taas alatukivarret on aika paljon kevyempää tekoa, koska taivutusta tulee periaatteessa vain jos ajat ne kiviin. Vanhemmissa ovat putkea ja uudemmissa ulkohalkaisijaltaan pienempää umpikamaa. Yläkolmio taas ottaa kaikki sivuttaisvoimat, joten se on sitten vähän tukevampi.

Eli pitänee siis miettiä jokaisen tukivarren toiminta ja sit mitä siltä vaaditaan. Vertaa jonkun auton alkuperäisiin rakenteisiin ja sit lisää tavaraa jos kolhuista on ongelmaa. Materiaalina varmaan se Fe52 on riittävän luja (että saa siis kohtuu kevyen rakenteen), halpaa ja helposti hitsattavaa.

Tapsa

Vastaa lainaten