Viestiketju: AKUISTA...?
Näytä yksittäinen viesti
Vanha 02.02.2012, 21:40
HJ60_Jussi HJ60_Jussi ei ole kirjautuneena
Konkari++

Rekisteröitynyt: 05.01.06
Sijainti: Haukipudas
Perusasetus

tuolla viestiketjun alussa puhuttiin rulla-akuista. Mulla oli scaniassa 4 kpl 220Ah (= 24V /440Ah) kytkentä hupiakkuina ja 2 kpl BOSCH 220 Ah akkuja starttiakkuina. Autossa jantronicin latausjärjestelmä ja aivan tajuttoman kokoinen laturi. Noista rulla-akuista katos kokoajan vedet ja niihin piti kaataa litrakaupalla sitä vettä kokoajan. Akkuliikkeessa sanottiin että noiden rulla-akkujen kans pitäs olla maltillisempi laturi joka ei nostas jännitetttä noin korkealle. Ne akut keitti kokoajan vaikka lataus oli vaan 27.5V

No vanhat akut pellolle (tai itseasiassa kierrätykseen) ja uutta akkua tilalle. Laitoin semmoiset syväpurkausakut ja nyt on taas kaikki pelannut OK. No ei menny kun vuosi niin piti ne starttiakutkin vaihtaa.

No minä oon nykyään ostellu pelkästään EXIDEn akkuja ja välillä on ollu huono tuuri ja välillä parempi. Oon ostellu viimeisen 5 vuoden aikana vissiin 6 kpl 220 Ah ja 4 kpl 100Ah ja 4 kpl 88Ah akkuja. Ens viikolla pitäs hakea vielä 2 kpl 88Ah. Meinaan nyt sitten vaihtaa merkkiä kun menee usko noihin EXIDEn akkuihin. Yhteen autoon piti takuuseen vaihtaa 2 uutta ennenkuin takuu loppui. Aina meni yks kenno oikkariin. Nopeimmillaan 2 kk ostosta. Myyjä mittas auton laturin ja sanoi että ei oo mitään vikaa ja uutta akkua takuuseen.

Nyt talvella scanian akut on tallissa että saa annettua apuvirtaa jos tarttee. 220Ah kuorma-auton akkua antaa mukavasti lisää vauhti startille vaikka ei ois niin justiin ollukkaan roikan nokassa.
Vastaa lainaten