Lainaus:
quote:
Voisko AnttiR kertoo kuinka uus perä tulee olla ettei joudu työstöhommiin..Entä mitä muuta tulee eteen.Käykö Bj:n vetarit vai Tuleeko olla HJ:n
|
Oivoi, tämä pitäisi tutkia kunnolla vaikka EPC:stä ja kirjata ylös... en ole ihan selvillä itsekkään näistä, mutta käsittääkseni isompaan birfieldiin siirryttiin kai -79? Ja vetarit on samat jos napalukko on sama, Aisinin napalukkoja on myös 40:sissä. 40:sen raidetangonpäät mätsää vain -83 ja sitä vanhemman 60:sen ohjausvarsiin, sitä nuoremmissa 60:sissä on isommat raidetangonpäät. Ja sitä vanhemmissa 60:sissä oli jotain muuta pulmaa, mistä johtuen -83 HJ-60 akseli oli optimaalinen elintenluovuttaja, ja -80 tai uudempi 40:sen akseli paras vastaanottaja.
Pääsylinteri on erilainen levy- ja rumpujarruille, kyllä se rumpu/rumpu-pääsylinterikin varmaan toimii mutta minä kyllä laitan levy/rumpu-pääsylinterin (BJ-42 tai BJ-45) kunhan pääsen niin pitkälle. Periaatteessa levyjarru vaatii enemmän painetta mutta vähemmän tilavuuden muutosta kuin rumpujarru. Paineensäädintä ei rumpu/rumpujarrullisissa ole ollenkaan, jos ei sellaista laita niin takapää pyrkii vetämään lukkoon ennen etupäätä, mikä voi olla talvella ikävää. Säädettävä paineensäädin on käsittääkseni ihan ok kunhan sitä ei pääse säätämään ajon aikana. Paineensäädin tulee siis rajoittamaan takajarrujen painetta, takapäähän menevään putkeen sopivaan kohtaan.
Paineensäädin mitä jjtp parjaa ei ole tuo em. vaan kuormantuntoventiili, joka siis päästää enemmän painetta takajarruille kun takana on enemmän kuormaa.
Suunnilleen näin olen ymmärtänyt, voi olla poikkeuksia ja jos ei mennyt oikein niin turha tulla huutelemaan, parhaani yritän. Jos jokku tappaa itsensä seuraamalla näitä ohjeita tai olemalla seuraamatta näitä ohjeita, se ei ole minun vika.
Ja tämä kaikki oli nyt sikäli tosi tyhmää kertoa, että -83 HJ-60:sen etuakselille tuli kertaheitolla tusinan verran lisää ottajia minun lisäksi. Jos joku haluaa olla kiitollinen tästä niin saa myydä minulle sopivat palikat.
--
Antti R.
1978 HJ-45LP