Näytä yksittäinen viesti
  #7  
Vanha 28.01.2012, 11:55
dexta dexta ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.01.09
Sijainti: Etelä-savo
Viestit: 144
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja macro Näytä viesti
Eikös tieliikennelaitteita ole huomattavan montaa eri sorttia.

Edittiä:

Tämmöstä löysin ku tuota ihmettelemääni asiaan pengoin, eli
-----
Mönkijöiden rekisteröintivelvollisuudesta

Ajoneuvolainsäädäntö ei tunne mönkijä-nimistä ajoneuvolajia. Jos kansanomaiselta nimeltään ”mönkijä” on EY-tyyppihyväksytty johonkin seuraavista ajoneuvoluokista, koskee ajoneuvoa sitä yleisessä tieliikenteessä käytettäessä rekisteröintivelvollisuus:
• kolmipyöräinen mopo (L2e-luokan ajoneuvo),
• kolmipyörä (L5e),
• kevyt nelipyörä (L6e) tai
• nelipyörä (L7e)

Lähde: http://www.trafi.fi/tieliikenne/reki...tivelvollisuus
-----

Mopo ja kolmipyörä ei taida tulla kyseeseen aloittajalle. Onko kevyt nelipyörä myös aina mopo?

Entä sitten traktori mönkijä, tai perus tieliikenne vehje, miten eroavat, ovatko molemmat L7e?
Miten usein katsastukset, miten vaikuttaa edellä mainittuihin kustannuksiin juurikin vaikka diesel-koneisen osalta.

Itellä ny ei aivan ajankohtaisin asia tämä ole, mutta kiinnostaa kyllä. Googlen ensimmäiset linkit nyt ei tarjonnu kovinkaan tuoreita artikkeleita, eikä varsinkaan selkeästi/järkevästi noita eroteltuina.
http://www.liikenneturva.fi/tietoleh...a/monkija2.php

Mönkijöitä riittää neljään eri luokkaan. Tuolta näät erot.

L7e luokan koneet katsastetaan samanlailla kuin autotkin. L7e luokan konetta ei dieselinä löydy.
Vastaa lainaten