Viestiketju: Dieselin hintakehitys
Näytä yksittäinen viesti
  #102  
Vanha 21.01.2012, 14:57
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.321
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
No ei kyllä liity samaan aihealueeseen ollenkaan.

-autoilun verot alas = liikennekuolemia lisää?
-töyssyt pois = ei tarkoita että suojateiden yli ajetaan satasta = liikennekuolemia lisää?
-kameratolpat pois = saako silloin ajaa ylinopeutta? = liikennekuolemia lisää?
-nopeusrajoitukset korkeammaksi = syksyisellä motarilla 100 km/h talvinopeusrajoitus vaikka aurinko paistaa ja 10 C lämmintä = liikennekuolemia lisää?
-rakentelu vapaammaksi = ei tarkoita että ajokit olisivat liikenneturvattomampia = liikennekuolemia lisää?
Tuo heitto promillerajoista oli täydellinen provo, joka sinänsä ei liity yllä listattuihin mitenkään. Saanen olla eri mieltä noista muista:

- autoilun verot: liikennemäärien kasvaessa onnettomuudet lisääntyvät, tämä on valitettava tilastollinen tosiasia. Jos bensan hinta lasketaan vaikkapa yhteen euroon/litra, lisääntyy vuosittainen ajosuorite ja sitä kautta tieliikenneonnettomuudet.

- töyssyt pois: mietitäänpäs hetki syytä, miksi noita hidasteita yleensä ottaen rakennetaan ? Jos kaikki noudattaisivat nopeusrajoituksia, eli tarvitsisi rakentaa ensimmäistäkään hidastetta. Mutta osa teillä liikkujista omaa sellaisen asenteen, että nopeusrajoitukset ei koske mua. Eikä paljon muutkaan lait. Eli jos hidasteet poistetaan, niin taatusti ajonopeudet nousee ja sitä kautta onnettomuudet lisääntyy, tai ainakin onnettomuuksien seuraukset muuttuvat vakavammiksi.

- kameratolpat: sama asia kuin yllä. Jos kaikki noudattaisivat nopeusrajoituksia niin eipä tarvitsisi rakentaa ensimmäistäkään tolppaa teiden varsille. Säästyisi nekin rahat johonkin hyödyllisempään. Mutta näiden asennevammaisten takia liikennettä pitää valvoa. Edelleen, jos tolpat poistettaan --> ajonopeudet nousee --> onnettomuudet lisääntyy. Tämä on todettu ihan elävässä elämässä.

- nopeusrajoitukset: valitettavasti se vaan on niin, että ajonopeuksien noustessa onnettomuudet lisääntyy ja kolareissa käy huonommin. Toki tämä kesä- ja talvirajoitusten muutos on vähän jäykkä systeemi, keliolosuhteet voisi ottaa paremmin huomioon. Onhan noita muuttuvia nopeusrajoituksia joillain teillä mutta lisää sai olla. Mutta toisaalta, laskekaa joskus kuinka paljon aikaa säästätte, jos ajette esim. 85 km/h sijaan 100 km/h jonkin matkan. Ajansäästö on aika huvittava. Eikös kuitenkin pääasia ole, että päästään hengissä perille kuin se, että ollaan minuuttia paria aikaisemmin perillä ?

- rakentelu: tämä on moninainen juttu. Asiansa omaaville ja vastuuntuntoisille alan harrastajille soisi enemmän vapauksia autojen rakenteluun. Mutta sitten on se iso joukko ihmisiä, jotka eivät osaa rakennella turvallisesti tai mikä pahinta, eivät vähää välitä virityksien turvallisuudesta. Ja katsastuksessa näitä kikkavitosia ei pelkällä ihmissilmällä löydä, valitettavasti. Eli jos rakentelua sallitaan enemmän, niin tieliikenteeseen pääsee enemmän vaarallisia virityksiä.

Tämä tästä tällä kertaa.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten