Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L
Jos tekee auton tyhjästä, niin se etukaari ja tuulilasihan on juuri sen malliset kuin haluaa 
|



Me haluttiin tämmöinen.
Tässä tehdään autoa officrossiin isoon luokkaan. Ei trialliin eikä foffiin. Mutta kenties joskus voisi joku pieni suunnistuskisa ihan leikkimielellä olla paikallaan.
Joten katsokaapa vaikka Heinola videoita loppuvuoden crossikisoista isopyöräisten mutapainiosiolta.
Apukuljettajan pitää tulla autosta ulos vähintään kerran joka kierros käsissään liina/narun pää valmiina vinssauspuuhun kiinnitystä varten. Apukuskin pitää olla liikkeissään nopea, nopea syöksy ulos ja nopea syöksy takaisin autoon se samainen vinssausnarun pää/liina käsissään valmiina seuraavaa vinssausta varten. Turvavyöt nopeasti kiinni ja vasta sitten auto saa lähteä liikkeelle.
Juuri apukuljettajan mukavuutta ajattelimme koria suunnitellessa. Parhaiten toimii tilava oviaukko jollaisia on esim. ihan normi ovellisissa maastureissa. Samaten kolmipiste rullaturvavyö on nopeampi kuin monimutkainen monipistevyö. Joten tämän auton oviaukosta haluttiin tilava joka suuntaan jotta apukuskin on helpompi päästä nopeasti autosta ulos ja sisään. Pitää huomioida että laji on apukuskille todella raskas. Jossain vaiheessa ne omat jalatkin alkavat painaa betonin lailla ja olisi todella vaikeaa kiivetä viilapenkkimäisen ahtaasta oviaukosta pienelle kuppipenkille liina/köysi hommelit kädessä.
Eli käytännöllisyys ja kauneus eivät ole sama asia. Jos halutaan tilava perheauto, siihen ei käy lääkkeeksi Porche.
Mitä tulee noihin turvakaariin jotka ovat trial-lailliset. Niin onko järkeä tehdä lailliset kaaret kun niitä ei edes vaadita. Mutta pian varmaan vaaditaan jonkinlaisia kun tuo Jamboreekin tulee ensi kesänä. Ennen pitkää crossillekin varmaan tulee tiukemmat lajisäännöt ja siinä vaiheessa voidaan kaarillekin asettaa lisävaatimuksia. Ollaan varauduttu omalta osaltamme tekemällä kaaret täyttämään jonkin nyt voimassa olevan lajin säännöt. Olettaen että crossissa ehkä mukaillaan osaksi niitä sääntöjä.
Myös oman turvallisuuden vuoksi haluttiin crossiautoonkin kaaret jotka suojaavat molempia kuskeja.
Meillähän oli jo valmiiksi linjakas täydellinen putkirunko jonka olisimme voineet käyttää tähän projektiin. Mutta myimme sen juuri sen vuoksi että totesimme sen olevan liian "viilapenkkimäinen". Kaveri joka sen osti tekee siitä juuri trial auton mihin se onkin omiaan.
Niin tietenkin lääkeennä tuohon vinssailuun voisi olla tehokkaampi moottori, mutta tähänhän tulee vain suht normaalisti puuskutteleva kyntökuutonen jonkinlaisella pikku turbolla varustettuna.

Joten pidetään oviaukot laakeina.