Päivä alkoi kompromissilla. Ulkopuolinen voisi sanoa sitä vaikka peräksi antamiseksi.
Pientä vihiä oli ihan omasta takaa ettei sitä taka-akselin murikkaa ihan miten vaan siirrellä etteikö se vaikuttaisi esimerkiksi vetareiden sijoittumiseen. Tasauspyörästön lukko kun kumminkin taakse halutaan ja ei olla valmiita vetareita teettämään. Pieni purkuoperaatio taka-akselila vahvisti epäilyt siitä että vetarit jouduttaisiin teettämään, joten päätös oli että murikka on ja pysyy paikallaan. Näin voidaan hyödyntää mogin omat vetarit.
Jos vetarit teettää, niiden toimitusajat ovat kuulemma olleet aika pitkiä. Sen lisäksi hinta, noin 450 €/kpl + arvonlisävero, voisi sen rahan johonkin tärkeempääkin laittaa.

Kardaanit ovat mallia Patrol. Jotta kulmaa saatiin hieman loivemmaksi, taka-akselia siirrettiin 10 cm taaksepäin. Nyt akseliväli on 280 cm. Moottoria olisi voinut siirtää se 10 cm eteenpäin ja välttyä pituuden kasvamiselta, mutta vinssille pitää jäädä tarvittava tila jotta vältytään keulan ylitykseltä.
Kiitos taas tämän mainion pöydän. "Helppohan" tässä on juttuja siirrellä eteen ja taakse aina kun tarve vaatii.

Omavalmisteisia tukivarren kiinnikkeitä.

Paikoillaan asettuvat näin.

Hieman nyt tuntuu että tässä halutaan pitää kuvamääräkiintiöstä kiinni ja ollaan vaan kuvailtu yhtä ja samaa kohdetta monesta eri suuntaa. Antaa viitteitä siitä että tahti on hidastunut ja ei ole enää niin paljon kerrottavaa.

Takimmaisten tukivarsien kiinnitys runkoon. Nämä kiinnitykset ovat alkuperäisosilla tehty. Sellaisia löytyi kaksi kpl.

Etuakselille samanlaisilla itse väkerretyillä kiinnityspaloilla.

Etupään tukivarsien runkokiinnitykseen piti myös rakennella itse kiinnityspaloja. Ei ehkä ihan kaunein mutta ajaa asiansa.

Ja tämännäköinen rakennussarja.

Menossa paikoilleen.

Nyt kiinnitykset ovat vain tyyliin heppailtu. Huomennahan alkaa putkirungon rakentaminen. Mika voi sitten vielä "tarkistaa" Ossin ratkaisut ennen kuin hitsaa ne kiinni asti.

Tässä se ahdetun moottorin öljypohjan paise. Nyt se on täysin kiinni tukivarressa. Eli vaatii modifoinnin.

Onneksi näitä on aikoinaan teetetetty useampi. Kuttulandian kisoissakin kaksi meni palkinnon muodossa.
Eli parannusta Lantsikan tekniikkaan. Siinä kun oli mekaaninen ohjaus. Nyt tulee täysin hydraulinen.

Alustavaa kiinnitystä.

Kokonaiskuvaa tämän hetken tilanteesta. Ainoa näkyvä aikaansaannos oli tukivarsien kiinnikkeiden tekeminen ja varsien kiinnitys paikoilleen.

Ohjaussylinteri voi vielä olla vinossa kun ei ole vielä mitattu kohdilleen mutta tässä nyt lähinnä voi tutkailla tuon konehuoneen tekniikan sijoittumista keulille.
Kun poistuin paikalta, mestari jäi vielä asentelemaan ohjaussylinteriä paikoilleen. Voi olla että se on aamulla valmiina kun hallille kamerani kanssa kirmaan.
Huomenna myös alkaa tapahtumaan auton kannalta mielenkiintoisia juttuja, kun putkirungon myötä autolle alkaa muodostumaan ääriviivat ja ulkonäkö.