Bensanhinta kohoaa kokoajan ja kohta diisseliautonkäyttökin on yhtä kallista niin mietin tota e85 bensaa...Kun ekan hinnan näin paikallisessa Shelllin tolpassa, 0.99e/l.
Tuossahan tuo 85 tarkoittaa etanolin määrää, eikä oktaania. Käsityksen mukaan sitä kuluu 20-30% enemmän kuin vaikka 98 bensaa. Tai kuluisi teorissa jotta saadaan sama teho kun bensasta. Eli 100l 98e 100x1.65= 165e, taas 85 tarvittaisiin 130 litraa, elikäs 130x0,99=128,7e... Tuo epätarkka ja summamutikassa tehty laskutoimitus, mutta hinta, toistaiseksi kompensoisi kulutuksen lisääntymisen.
Jonkinverran googletin aiheesta ja on saatavilla erilaisia paketteja joilla suuttimen aukioloaikaa ilmeisesti pidennetään sen 20-30%. Tuossa muutama:
http://www.e85conversionkits.com/domestic/jeep/
http://www.change2e85.com/servlet/Detail?no=137
http://www.etanizer.com/etanizer_ethanol_kit.jpg
No jenkki foorumeita lueskelin ja siellä jokunen kertoi ajelleensa Jeepeillä ilman mitään viritelmiä ja nuo kitit laskettiin lähinä rahastukseksi. Toisaalta jossain varoteltiin että tiivisteet liukenee ja venttiilit menee jumiin yms. Kiinostaisin lähinnä tietää onkos joku suomessa kokeillut miten käy kun tota tankkiin laittaa. Ainakin kylmäkäynnistyksessä voi olla ongelmia. Jeepissähän luvattiin, olikohan 89- vuodesta lähtien että e10 bensa sopisi, lähinnä tiiviste/bensalinjojen suhteen. Jossain löysin selityksen että siitä uudemmat autot on samoilla tiivisteillä ja linjaston osilla tehty mitä brasilian vientimallit, siellä kun käyttävät enemmän etanolia bensassa.
No jos teoriassa tiivisteet ja putket kestää niin mikäs mahtais olla tuo venttiilien ja kannen kohtalo?
No jos linjat kestäis ja venttiilit niin...
-Tuollanen ihmehärpäke jenkeistä tilaukseen ja tankkiin kasivitosta..
Tai...
- Alkuperäiset bensasuuttimet vaihtooon, tilalle jotku strokerille tarkoitetut Foordin tms suuttimet ja samalla bensanpainetta enemmän, säädettävällä paineen sätimellä, tai mikäs se nyt olikaan.
- Säädettävä MAP anturi (
http://www.go.jeep-xj.info/HowtoMAPsensor.htm) jotta ilmamäärä suhde (A/F ratio) saadaan tuonne rikkaammalle puolelle.
- Sytkäpuoli...mulla ei oo aavistustakaan voiko Jeepissä säätää sytytystä jälkiasennussarjoilla tms. tai onko siihen tarvettakaan.
Niin ja bensanpaineen ja MAP:in säätö mahdollistaisi tarvittaessa siirtymisen helposti takas 95/98 bensaan ja toisinpäin.
Sellasen käsityksen sain että toi 85 toimii paremmin kovasti ahdetuissa ja korkeapuristeisissa vehkeissä. Mitähän tapahtuisi jos olis strokeri kone missä olis kovemmat puristukset? Toisaalta koneen rakentamiseen menee äkkiä muutaman vuoden säästö...