Näytä yksittäinen viesti
  #46  
Vanha 14.01.2012, 21:01
Defender 110:n Avatar
Defender 110 Defender 110 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.01.11
Sijainti: Helsinki
Viestit: 72
Perusasetus

Taas saatu jotain pientä aikaiseksi talvilomalla.

Koska tuossa Td5:ssä on riskinä tuo dieselin meneminen moottoriöljyn sekaan, päätin asentaa moottorille varmuuden vuoksi vähintään öljynpainemittarin. Kaukonäköisenä tilasin mittarikotelon Mudstuffilta silloin samalla kun tilasin keskikonsolinkin. Koska kotelossa on tilaa valitsin mittareiksi VDO:n Viewline mallistosta öljynpaine-, ahtopaine- ja jännitemittarin, sekä VDO:n paineanturit. Kyseiset mittarit ovat tarkoitettu venekäyttöön ja ovat suojausluokaltaan IP67, saattavat siten ehkä jopa toimia Defen kosteissa monsuuniolosuhteissa. Mittareissa on sisäänrakennettuna hälytysvalo, jonka voi säätää syttymään anturissa olevan varoituskontaktin mukaan tai sitten säätää portaattomasti erikseen hankittavan lisäpalikan avulla.

Tässä mittarit, mittarikotelo, anturit, hälytysvalon säätöpalikka ja T-haarat.


Kokoonpano alkaa, johdotukset tein kolvaamalla tai vedenkestävin liittimin.


Mittaritaulun johdotukset valmiina.


Asensin mittarivaloille erillisen katkaisijan, jotta saa valot pois päältä jos häikäisee.


Ahtopaineanturin pulttasin kiinni lokasuojaan kaapeliputken kiinnikkeellä. Paineen otin T-haaralla hukkaportin painekellon letkusta. Säätöpalikalla säädin varoitusvalon syttymään kun ahtopaine ylittää 1,2 bar.


Öljynpaineanturi kiinni T-haaralla alkuperäisen anturin kanssa. Varoitusvalo syttyy mittarissa jos öljynpaine laskee alemmaksi kuin 1 bar.


Kuvassa paketti valmiina kojelaudan päällä ja ihme kyllä, kaikki toimi heti niinkuin pitääkin. Ainoana miinuksena on se, että mittarivalojen väri on punainen, eikä niitä voi vaihtaa purkamatta sillä ovat toteutettu ledeillä. Mutta paikkasin tyylirikkoa siirtämällä Webaston kellon mittareiden kaveriksi, sillä siinäkin on punainen taustavalo. Nyt siis kaikki punavaloiset samassa paikassa.


Moni lantikan omistaja on paininut kostealla ilmalla esiintyvän huurtumisongelman kanssa. Minäkin suuntasin ilmiöön kyllästyneenä rautakauppaan etsimään ongelmaan ratkaisua. Olin jo lähdössä kahden perinteisen pyöreän 50mm. ritilän kanssa, kun äkkäsin ikkunoiden yläpuolelle tarkoitetun tuuletusventtiilin. Tuossa venttiilissä on hyvänä puolena venttiilin säätömahdollisuus, ja sellainen kaupasta sitten lähti mukaan.

Kuva venttiilistä.


Ulkopuoli valmiina. Tiivistyksen hoidin sialla ja tiivistysnauhalla.


Sisäpuoli valmiina.


Aika näyttää miten toimii, toistaiseksi ikkunat pysyneet kirkkaina.
__________________
_________________
Land Rover Defender
110 Td5 Vm.2002
---------------------------

Viimeksi muokannut Defender 110 : 15.01.2012 11:45
Vastaa lainaten