Näytä yksittäinen viesti
  #2  
Vanha 04.01.2012, 20:34
tonikki tonikki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 17.09.11
Sijainti: Kajaani
Viestit: 436
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja noose_83 Näytä viesti
mitäs tämmöisessä touhussa tulee ottaa huomioon.. kestääkö vakio pata tekemättä yhtään mitään pienillä paineilla.. tuntuu niin saakelin laiskalta hevostraileri perässä et meinaa suru tulla ylämäissä.. näistä diiselleistä ei oikein ole mitään hajua
Vanhemman mallin SD-koneen kansi ei kestä niin paljon paineita kuin hiukan uudemman (87?->) oleva TD-koneen kansi.
Vanhan mallin kannessa vesikanavat suunniteltu huonoon paikkaan sekä kone ei ole läpivirtaava. Tämä aiheuttaa helposti kannentiivisteen palamisen ja palokaasujen tunkeutumisen vesitilaan. Tätä voisi ehkä välttää vesikanavien putkituksella. Kaiken lisäksi kannet alkavat olla harvinaisuuksia SD-koneeseen.

TD-kone (TD on malli, ei tarkoita turbodieseliä tässä asianyhteydessä) on läpivirtaava eli kansi jäähtyy paremmin ja tasaisemmin ja kestää ilmeisesti turboa paremmin. Muistaakseni TD-mallia on tehdasturbotuksenakin tehty. (tai ilmeisemmin maahantuoja turbottanut, mutta kuitenkin myyty uutena turbollista versiota)

Kaikenlaista jäähdytystä kannattaa kuitenkin näissä jälkiturbotuksissa aina mahdollisuuksien mukaan tehostaa. Hyvin tuulettuva syyläri, iso välijäähdytin sekä öljynjäähdytin auttavat asiaan tässä tapauksessa.

2,5 litraset dieselikonemallit ovat siis SD25 ja TD25

Lerssinen osaa jälleen kertoa ja linkittää tähän oman tarinansa kun on SD-koneen ja turbon kanssa rassaillut ja tiivisteitä poltellut.
Myös tuolta King cab-viestiketjusta (http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=90351) löytyy muistaakseni hyvin tietoa King cabin ja turbon yhteensopivuudesta.

Tehoahan tuommonen vakio Kingcabbi tuntuu kaipaavan jos sillä maantiellä ajelee. Ilman kuormaa alkaa vähänkin isompi mäki vaatimaan neloselle tiputtamista, ainakin SD-mallissa.
Veikkaan kuormaa lisätessä tämä ilmiö moninkertaistuu.
Vitonenhan näissä ei ilmeisesti kuorman vetämistä pitkään kestä.
Kohtuullisen isoa turboa monet suosittelevat, jotta pakopaineet eivät pääsisi liian isoiksi.

Itselläni suht. iso Holsetin turbo ja cooleri hommattu, mutta vielä mietinnän alla kehtaako tuota SD-konetta riskeerata.

Viimeksi muokannut tonikki : 04.01.2012 20:38
Vastaa lainaten