Tulipaloa.....
Kannattaa miettia pikkasen tuota tulipalo/vakuutusyhtiö kuvioa: (ohessa minun tapa)
Ensimmäiseksi alkusammutuskalusto:
-Sankollinen vettä (siitä voi loiskutella vettä kun varsinaista tulipaloa ei vielä ole)
-pari kolme sammutuspeitettä, joilla estetään rälläkän- ja hitsaus kipinöiden leviäminen/ tukahdutetaan pieni palonalku
-6 kg Hiilidioksidisammutin (jos alkaa näyttää että palaa, niin tyhjennetään varmuuden vuoksi; siivous tapahtuu tuulettamalla)
- 2-3kpl jauhesammuttimia, joita käytetään kun tuli on irti (siivous tapahtuu mm.maalaamalla ja kaluston uusimisella, kuumentunut sammutusaine sulaa kiinni jokapaikkaan, esim. lasiin niin lujaan, että ei saa putsattua)
- yritetty miettiä, miten tulipalon sattuessa saan nopeasti tukittua kaikki ilmanvaihtoreiät, että kun tulipaloa ei saa sammumaan itse, niin palo hidastuu huomattavasti, kun happipitoisuus laskee.
ja sammuttimet sijoitettu siten, että ne saa heti käyttöön.
mahdollisimman vähän herkästi syttyviä aineita, siis esim. veneen bensatankki ja nestekaasupullo säilössä muualla, kuten tinnerit yms.
Kun täällä palstalla on monen moista asiantuntijaa, niin onko seuraavanlaista sprinkleriä olemassa? siis:
Kattoon sijoitettava, normaalilla vesijohtopaineella toimiva, mahdollisesti jopa
palloventtiilillä avattava, EDULLINEN sprinkleri. ei tarvi välttämättä olla edes vakuutusyhtion hyväksymä?
Siis avataan silloin, kun alkusammutus epäonnistuu, ja tarkoitus on ruiskuttaa vettä talliin sitävarten, että laskis lämpötilaa ja hillitsis paloa palokuntaa odotellessa tuosta 5 km päästä.
Tuommosen palon jälkeen kaikki kamat on varmaan entistä, joten vesivahinko ei juurikaan pahenna tilannetta, mutta jos ikkunat pysyy ehyenä niin pääsee
"pelkällä" sisustan uusimisella, ei tarvi alkaan vaihtaan runkotolppia ja kattotuoleja....
Itse pyorittelin jossain sekatavarakaupassa messinkistä? puutarhasadetinta, joka kuulemma 3kg paineella kasteli 15 metrin halkaisijaisen alan jollakin järjellisellä vesimäärällä. tuohonkin olisi pitänyt vaihtaa pari muovista osaa pois.
|