Muistelisin katselleeni firman kuorma-autossa olleen korkean ilmanoton yhteydessä vedenerottimen, sieltä muoviputken pohjasta tuli sellainen n.10 cm kumiletku alaspäin. Itse asiassa nyt kun mietin, omassa Hiluxissakin taitaa olla vastaava viritys, sisälokarin ja konehuoneen pellin välissä on sellainen purnukka johon ei meinaa millään päästä käsiksi. Purkin pohjasta lähtee vastaava vedenpoistoletku, joka on ohjattu suoraan kuskin puolen etulokaria vasten, mikä on syynä sille että on melkein mahdoton löytää vm. -89 eteenpäin koppaista Hiluxia jonka kyseinen lokari ei ole yläreunasta ruosteessa.
Ilmaputkessahan sisään päässyt vesi liikkuu (yleistäen) pääosin seinämiä myöten, josta se on helppo viemäröidä jostain matalasta kohdasta pois. Ainoa vesi joka koneeseen asti pääsee (ellei autoa upoteta) on niin pienenä pisarana ettei sillä liene tuon taivaallista vaikutusta koneen toimintaan, ellei jopa lisää tehoa viilentämällä ilmavirtaa haihtuessaan.
Sitten jos itse rakentaa sen snorkkelin, siihen viemäriin voi rakentaa venttiilin niin ettei vesi pääse matalan reiän kautta kahlatessa sisään, hyviä löytyy esim. kumisista puolinaamareista, joiden poistoilmaventtiili on tehty toimimaan aika lailla samanlaisissa olosuhteissa. Ja jos pelkää että sitä vettä on esim. sateella liikaa, voi jostain märkäimurista kopioida loiskelevyn tai miksi sitä nyt kutsutaankaan, jota vasten imetty vesi loiskuu ja valuu alas.
Täytyykin värkätä uutta ilmanottoa kun sain vihdoin pystypakoputken pois häiritsemästä.