Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä
Pelkkä kolmivaihekone ei riitä. Vaiheitten väliin pitää kytkeä kondensaattorit jotta magnetointivirta kulkee koneessa. Sinnepäin mitoitus ohje on 10uF / kW. Kondensaattorit pitää olla jännitettä ja virtaa kestävää tyyppiä. Sopivaa tyyppiä jopa kutsutaan moottorikondensaattoriksi. Helpoimmin vehje onnistuu kun löytyy sellainen moottori missä pääjännite on 400V tähti kytkennällä. Kondensaattorit kytketään jokaisen vaiheen väliin. Konkat muodostavat tähden päät yhdistävän kolmion. Tähden keskipiste on nolla. Nollan ja jokaisen käämin pään välistä saa sitten 230V ulos. Tällaista keneraattoria kannattaa kuormittaa mahdollisimman tasaisesti. Kyllä yhtäkin vaihetta voi kuormittaa, mutta konkat on kovilla tässä touhussa.
Tässä vanha 1996 lapin mökille rakentamani 1kW genikka
http://www.kolumbus.fi/juha.niinikos...ka/genikka.htm
t.Juha
|
Juu,tästähän oli joskus puhetta. Silmäilyssä on ollutkin työmaalla josko jossain purku/muussa romu keitaassa olis tarvikkeita edm. pömpelin tekoon. Meikäläisen Kupotaan olis melko helppo väsätä jonkinlainen vakio kierrossäädin joka tarjoilisi sopivia värssyjä genelle. Jos koko pirttiä sähköistäisi ni ynnäntö matikalla tarvittais noin 6kW/3-vaiheessa. Eli isomotori ja konkat. Vielä kiinnostavampi on se "juoru" jonka mukaan esim. rattorin persiiseen on saatavana jotain invertteri tekniikalla tehtyjä aggrekaatteja joita käytetään varavoimana jossain maajussien keinosiementämöissä ja missä lie kanaloissa. Eikös se toimi jotenki niin et kierrokset vaihtelee kuorman mukaan? ja elektroniikka pitää jännitteen stabiilina riippumatta kierroksista ja kuormasta? ja kun tehoa tarvitaan ni polttomoottorin kierrokset nousee,Hondalla on "invertteri" aggrekaatteja ihan myytävänä mutta kai jotain alle 3kW luokkaa. Olis niin saatanan hyvä rattorin persiiseen ku hörsköttelis hissukseen ja sitku pistäs kahve keittimen päälle ni kupota karjasis voemaa..