Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 4x4lucifer74
Valussa oli vaaleita kohtia mutta kastelin ensin kevyesti ja sitten reilummin kun tuntui imevän itseensä.
Muovin laitoin kastelun jälkeen iltapäivällä ja nyt illalla kun katsoin, ei muovin alla paljoa kosteutta näkynyt..
Normaali lattiamassa luki lapuissa, voi olla että kuivui liian nopeasti yöllä. Ei arvannut vielä puoliltaöin lähteä muoveja laittamaan, massa oli notkeaa ja liippari manasi, kun piti vartoa liki kolme tuntia valun jälkeen ennenkuin pääsi liippaamaan.
Puhaltimilla oli tallin lämpötila 23 astetta ja käyntiovi hiukan raollaan jottei kosteus tiivisty kattoon ja pisaroita tipu liipattuun pintaan..
Ans kattoo kuin käy, jätin liipparin ohjeitten mukaan pikku puhaltimen puoliteholla lämmittämään/kierrättämään ilmaa.
|
Tuo kastelu ja muovittaminen ok, vettä ei kuulemma voi liikaa olla. itse olen yrittänyt pittää lattian mahdollisimman märkänä ja kylmänä, ja nimenomaan ensimmäiset 2-3 vrk, muovit olen laittanut alta vuorokauden kuluttua liippauksesta, ja olempa kastellut vielä muovien laiton jälkeenkin, siis käyttänyt muovia syrjässä.
ensimmäiset kastelut olen tehnyt puutarhaletkulla suihkuttamalla, siis silloin kun valu ei vielä kestä kävellä. Jos massasta lähtee yhtään väriä veteen, niin silloin vielä ei saa kastella.
ja viileä (siis huoneen lämpötila ja veden haihtuminen sitoo lämpöä) hidastaa betonin kovettumista, ja kuulemma sitä lujempi, mitä hitaammin kovettuu.
Ensimmäinen 24h erittäin tärkeitä, seuraavat pari päivää tärkeitä, ja viikon parin päästä "valmis", toki tuo kovettuminen jatkuu vuosikymmeniä?
Jos sulla normaalia lattiamassaa, siis sitä mitä käytetään mm. omakotitaloissa, niin kannattas harkita vakavasti betonin pinnan kemiallista karkaisua ns. vesilasilla. (ainakin mitä itse rakennuksilla liikkunut, niin tuo betoni kuluu silmissä ja ei kestä pistekuormaa-> vaikka vedät siihen epoksin pintaan, niin kun tippuu työkalu tms. niin lattiabetoni menee murusiksi epoksipinnan alta, ja siihen tulee kolo)
Ja pinnoitatpa millä tahansa, niin hio pinnassa oleva betoniliima pois lähiaikoina. (muutaman kuukauden kuluttua moninkertainen työ, kun pinta kovettuu kunnolla)