Kumpparit jalkaan ja toinen käsi taskuun! ja toisella kädellä pääkytkin nollille siten ettei kosketa mihinkään muuhun kuin siihen muovinappulaan!
Jos sattuu olemaan jotain muovista, esim paistinlasta, niin sillä kannattaa yrittää ensiksi.
Ja vielä tämänkin jälkeen keskuksen rungossa saattaa olla 400v jännitettä, että kannattaa varoa koskemasta...
Ja kaikissa suojamaadoitetuissa laitteissa, kuten lokilämppärissä olevassa autossa ovenkahvassa......
siis kaikki töpselit irti, em. kumisaappaissa ja toinen käsi taskussa!
Tuo Nollavika, siis 3-v verkon tähtipisteen "kelluminen" pyritään estämään maadoittamalla rakennuksen "kaikki" metallirakenteet ja maahan kaivetulla maadoitus elektrodilla. (siis se 1-2 kpl 20 metrin 16mm2 kuparipunos)
Tulihan haudattua ohjeen mukaisesti? eikä vaan heitetty nippuna monttuun?
Tuolla nollajohtovialla on se paskamainen piirre, että pyrkii tosiaankin ajan kanssa tuhoamaan kaikki sähkölaitteet... herkimpiä ovat elektroniikka, jotka voi hajota alta sekunnissa......
kun nollapiste siirtyy, niin vaiheen ja nolla johtimen jännite ei pysy 220-240 voltin välillä, vaan tyypillisesti nousee tuonne reiluun 300v ja vastaavasti toisessa vaiheissa laskee alle 200v, jopa lähelle nollaa.
Te, jotka omaatte sähkömiehenvikaa, ja teillä on hyvä yleismittari, voitte yrittää mitata tuon nollapisteen jännitettä seuraavasti:
Siis te jotka osaatte, ja tiedätte mitä teette! jos yhtään epäilyttää niin jättäkää ammattilaiselle!
Kuorikaa pitkästä sähköjohdosta 20-30 cm päätä paljaaksi, ja sitokaa se johonkin metalliin, esim kämmenen kokoiseen peltilevyyn, ja laskekaa se kaivoon (tai haudatkaa se märkään maahan) ja johdon toisesta päästä mittaatte jännite-eroa ensin jakokeskuksen metalliosiin ja sitten vaikkapa pistorasian suojakoskettimeen. tuo jännite yleensä muutaman voltin, max n.10v, maaseudulla pitkien johtojen päässä voi olla enemmänkin?
mutta ei missään nimessä yli 20 volttia?
tuona elektrodina voitte käyttää myös vaikkapa betonivalussa olevaa lipputangon jalkaa tms. sähköttomässä rakenteessa olevaa maahan yhteydessä olevaa metallia.....
Kaikkein viisaita olisi poistua paikalta, ja antaa ammattilaisten tutkia/korjata