Moi
Ehdottomasti uusista "mustista ja punaisista" varaosakorjauspelleistä varastomaali pois ja molemmin puolin. Joku on sitä mieltä ollut että aina ei tarttis poistaa varastomaalia mutta jos ei muuten niin edes varmuuden vuoksi. Ilkeä homma jos muutaman vuoden päästä maalauksesta alkaa ruostumaan ja maalit hilseilee isoina paloina pois. Varastomaalin hiominen tai kemiallinen poisto maksaa siis itsensä takaisin kun ei joudu samoja hommia tekemään kahteen kertaan.
Korjauspalan sisäpuolen voi maalata ennen asennusta myös pohjamaalilla ja värimaali "hunnulla." Päälle vielä kotelosuoja-ainetta niin hyvä tulee. Jos joutuu palojen reunoilta hitsailemaan niin siinä tapauksessa kotelosuojat vasta hitsauksen jälkeen (onneksi k-suoja purkkien mukana tulee pitkiä pillejä).
Sitten vielä aika tärkeä juttu joka usein unohtuu, hitsaussaumat pitäisi pyyhkästä aina kun vain mahdollista hiomalaikalla lopussa sileäksi. Ei pelkästään ulkonäön takia vaan siksi että ei ala heti ruostumaan. Hitsatessa saumakohdan ympäristössä leijailee kaasuja jotka kylmettyään jämähtävät saumaan ja viereiseen peltiin. Vaikka päälle vetää paksut kerrokset maalia niin sauma voi alkaa mätimään muutaman kuukauden päästä. En ole kemisti niin on vaikea selittää tarkemmin mitä oikeastaan tapahtuu mutta hionnalla ennen maalausta ilmiöstä pääsee eroon.
Tuohon takarekisterikilven alle saa koko matkalle korjauspalan joka kattaa kilven alaosan ja valojen aluset myöskin. Ulompaa palaa olen nähnyt kaupattavan, ehkä sinne kontin sisällekkin saa myös uuden pellin?
Asiasta toiseen, käyppäs siellä Hyvinkäällä katsomassa mitä löytyy. Voi olla että siinä paketissa on paljonkin käyttökelpoista palikkaa projektiisi ja kohtuurahalla.
|